Metoda Tancerki — skrót
Metoda tancerki polega na mądrym rozłożeniem nauki w czasie, czyli na podzieleniu materiału do nauki na mniejsze części, rozłożenie go w dłuższym czasie (np. co kilka dni) oraz przypominanie sobie już przyswojonego materiału (np. co kilka dni).
Opis
Metoda Tancerki to rozłożenie nauki w czasie. Obejmuje ono procedurę zawierającą:
- materiał do nauki podzielony na małe części i termin, kiedy będziemy się go uczyli.
- przerwy, ich długość i terminy wystąpienia,
- terminy powtórek materiału.
W głowie wielu osób pojawia się myśl, że zamiast uczyć się czegoś regularnie przez miesiąc, lepiej będzie usiąść raz, a dobrze. Okazuje się, że:
- Ucząc się raz i ucząc się regularnie, należy i tak poświęcić tyle samo czasu.
- Ucząc się regularnie, materiał zostaje w głowie na dłużej (nie tylko na egzamin).
- Mózg nie jest fizycznie w stanie zapamiętać za jednym razem dużego zbioru informacji.
Podczas przerw należy zrelaksować się, zdrzemnąć, pozwolić odpocząć mózgowi. A po przerwie dobrze jest powtórzyć już przyswojony materiał.
Uwagi
- Należy unikać jak ognia wkuwania wszystkiego na jeden raz.
- Regularna nauka rozłożona w czasie jest zawsze lepsza niż nauka wszystkiego na raz.
- Metodą Tancerki zapamiętujemy materiał na dłużej.
- Ucząc się metodą Tancerki, można zaoszczędzić wiecej czasu, niż poprzez naukę wszystkiego za jednym razem (ponieważ używana jest skuteczniejsza metoda uczenia się).
- Im większe rozproszenie nauki w czasie, tym lepsze efekty.
- Intensywny kurs to bardzo nieskuteczne podejście w kontekście uczenia się na dłużej.
- Należy wracać do nauki danego materiału, gdy uznamy, że już go trochę zapominamy.
- Przerwy są po to, aby odpoczywać.
- Podczas zaplanowanej powtórki należy powtórzyć cały materiał, nawet ten, który jest już opanowany.
- Przyswojone informacje należy powtarzać raz na rok, a zapamiętane będą na całe życie.
- Podczas nauki na jeden raz mózg nie jest w stanie fizycznie zbudować tak wiele połączeń między komórkami, aby wszystko zapamiętać.
- W skrócie: Ucz się -> zapominaj -> powtarzaj -> zapominaj -> …
Praktyka
Podzieliłem materiał do nauki skutecznych metod uczenia się na mniejsze części. Codziennie staram się przyswoić kolejną metodę. W międzyczasie opowiadam o niej Wam (m.in. w tym poście) oraz moim znajomym i rodzinie (przypominanie rozłożone w czasie).
Zaplanowałem sobie jeszcze sesje powtórki danego materiału (przeczytam jeszcze raz napisane przez mnie posty, zdam testy oraz przeczytam konkretne rozdziały zawierające opis metod).
Zadanie |
Data |
Nauka metody 1 |
2019.12.01 |
Nauka metody 2 |
2019.12.02 |
Nauka metody 3 |
2019.12.03 |
Test z metody 1 |
2019.12.04 |
Test z metody 2 |
2019.12.05 |
Test z metody 3 |
2019.12.06 |
Powtórka z metody 1 |
2019.12.04 |
Powtórka z metody 2 |
2019.12.05 |
Powtórka z metody 3 |
2019.12.06 |
Test z metody 1 |
2019.12.07 |
Test z metody 2 |
2019.12.08 |
Test z metody 3 |
2019.12.09 |
Powtórka z metody 1 |
2019.12.10 |
Powtórka z metody 2 |
2019.12.11 |
Powtórka z metody 3 |
2019.12.12 |
Źródła:
- Obrazek nagłówka: https://www.pexels.com/photo/grayscale-photography-of-girl-doing-ballet-591679/
- Obrazki: https://www.pexels.com/photo/landscape-nature-holiday-vacation-92870/
- Włam się do mózgu – Radek Kotarski (*), Warszawa 2017, Altenberg.
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi.
Metoda ta uwzględnia, to że wszystkie elementy są ze sobą powiązanie i od siebie zależą. Najpierw uczymy się jednego ruchu, trochę nieporadnie, potem kolejnego i kolejnego, później znowu wracamy do tego pierwszego, doskonalimy go, uczymy łączyć z innymi. Czasem jakiś krok po prostu nie chce wejść. Zostawiamy go i zajmujemy się innymi krokami. Po czym po 2 miesiącach nagle sam wchodzi, bo w tym czasie nauczyliśmy się innych kroków, ruchów, wzmocniliśmy odpowiednie mięśnie i postawę. Podobnie jest przy nauce z każdego innego obszaru.