Metoda Majstersztyku

przez | 7 lutego, 2020

Metoda Majstersztyku — skrót

Metoda Majstersztyku polega na przeorganizowaniu i przerobieniu zdobywanej wiedzy i materiałów w taki sposób, aby samemu zrobić z tego najlepszy podręcznik na świecie.

Zastosowanie: do wszystkiego.

Opis

Majestrsztyk to dosłownie mistrzowskie dzieło. W przeszłości wszyscy czeladnicy ubiegający się o tytuł mistrzowski, musieli wykonać idealne dzieło — majstersztyk, jako egzamin na mistrza.

Metoda Majstersztyku polega na przeorganizowanie zdobywanej wiedzy i materiałów w taki sposób, aby samemu zrobić z tego nowy podręcznik. W ramach pracy nad materiałami można zrobić podsumowanie, wypisać własne wnioski, przedstawić materiał w formie graficznej albo procedury działania, podzielić materiał na kategorie, połączyć dane z własnymi doświadczeniami. Wcale jednak nie trzeba napracować się bardzo dużo, wystarczą proste rzeczy. Ważne jest, aby uczyć się aktywnie (myśleć, łączyć fakty, parafrazować, a nie biernie odbierać materiał). Niestety, zakreślanie, a potem ponowne czytanie tylko tych fragmentów, to znacznie za mało. Lepiej jest je przepisać, przeredagować, uprościć i podsumować.

Aktywne szukanie części informacji wpływa pozytywnie na zapamiętywanie (można pytać innych). Na przykład podczas nauki tabliczki mnożenia, można odpowiedzi szukać za pomocą kalkulatora i spisywać je. Jednak znacznie lepiej zadziała całkowicie samodzielne znalezienie odpowiedzi.

Uwagi

  • W ramach pracy nad materiałem można:
  • Zadawać do niego pytania, a potem na nie odpowiadać (metoda ciekawskiego dziecka – https://karolbocian.pl/blog/2019/11/26/metoda-ciekawskiego-dziecka/)
  • Podsumowywać materiał.
  • Kategoryzować, grupować i zmieniać strukturę materiału.
  • Układać materiał w porządku od ogółu do szczegółu.
  • Przedstawiać w formie graficznej (np. mapy myśli, wykres).
  • Używać kolorów, obrazków, emotikon i różnych fontów.
  • Upraszczać własnoręcznie obrazki i grafiki.
  • Pisać wnioski.
  • Praca nad tekstem musi być wysokiej jakości. Jeżeli podsumowanie jest złe, a wnioski są błędne, to zazwyczaj zostanie przyswojona błędna wiedza.
  • Najlepiej własnoręcznie przetwarzać materiały.
  • Warto łączyć materiał z własnymi doświadczeniami, znaną wiedzą i emocjami.
  • Dobrze jest robić więcej niż samo oznaczanie ważnych rzeczy w tekście (zakreślanie, podkreślanie).

Praktyka

Najlepszym dowodem praktyki tej metody uczenia jest niniejszy post :).

Źródła:

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi.

Bestseller dnia w księgarni Złote Myśli

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *