Metoda Majstersztyku — skrót
Metoda Majstersztyku polega na przeorganizowaniu i przerobieniu zdobywanej wiedzy i materiałów w taki sposób, aby samemu zrobić z tego najlepszy podręcznik na świecie.
Zastosowanie: do wszystkiego.
Opis
Majestrsztyk to dosłownie mistrzowskie dzieło. W przeszłości wszyscy czeladnicy ubiegający się o tytuł mistrzowski, musieli wykonać idealne dzieło — majstersztyk, jako egzamin na mistrza.
Metoda Majstersztyku polega na przeorganizowanie zdobywanej wiedzy i materiałów w taki sposób, aby samemu zrobić z tego nowy podręcznik. W ramach pracy nad materiałami można zrobić podsumowanie, wypisać własne wnioski, przedstawić materiał w formie graficznej albo procedury działania, podzielić materiał na kategorie, połączyć dane z własnymi doświadczeniami. Wcale jednak nie trzeba napracować się bardzo dużo, wystarczą proste rzeczy. Ważne jest, aby uczyć się aktywnie (myśleć, łączyć fakty, parafrazować, a nie biernie odbierać materiał). Niestety, zakreślanie, a potem ponowne czytanie tylko tych fragmentów, to znacznie za mało. Lepiej jest je przepisać, przeredagować, uprościć i podsumować.
Aktywne szukanie części informacji wpływa pozytywnie na zapamiętywanie (można pytać innych). Na przykład podczas nauki tabliczki mnożenia, można odpowiedzi szukać za pomocą kalkulatora i spisywać je. Jednak znacznie lepiej zadziała całkowicie samodzielne znalezienie odpowiedzi.
Uwagi
- W ramach pracy nad materiałem można:
- Zadawać do niego pytania, a potem na nie odpowiadać (metoda ciekawskiego dziecka – https://karolbocian.pl/blog/2019/11/26/metoda-ciekawskiego-dziecka/)
- Podsumowywać materiał.
- Kategoryzować, grupować i zmieniać strukturę materiału.
- Układać materiał w porządku od ogółu do szczegółu.
- Przedstawiać w formie graficznej (np. mapy myśli, wykres).
- Używać kolorów, obrazków, emotikon i różnych fontów.
- Upraszczać własnoręcznie obrazki i grafiki.
- Pisać wnioski.
- Praca nad tekstem musi być wysokiej jakości. Jeżeli podsumowanie jest złe, a wnioski są błędne, to zazwyczaj zostanie przyswojona błędna wiedza.
- Najlepiej własnoręcznie przetwarzać materiały.
- Warto łączyć materiał z własnymi doświadczeniami, znaną wiedzą i emocjami.
- Dobrze jest robić więcej niż samo oznaczanie ważnych rzeczy w tekście (zakreślanie, podkreślanie).
Praktyka
Najlepszym dowodem praktyki tej metody uczenia jest niniejszy post :).
Źródła:
- Obrazek nagłówka: https://www.pexels.com/photo/antique-classic-clock-dial-416339/
- Obrazki:
- https://www.pexels.com/photo/man-person-wooden-table-work-374049/
- https://www.pexels.com/photo/adult-art-artisan-artist-1486470/
- Włam się do mózgu – Radek Kotarski (*), Warszawa 2017, Altenberg.
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Majstersztyk
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi.