Spis treści
Interface segregation principle — Zasada segregacji interfejsów
Wiele dedykowanych i małych interfejsów jest lepsze niż jeden ogólny.
Celem zasady segregacji interfejsów jest wyzbycie się z oprogramowania interfejsów, które odpowiadają za robienie wielu rzeczy. Źle zaprojektowane interfejsy mają tendencje do rozrastania się do zbyt wielkich rozmiarów, stają się one przez to niespójne. Klasy, które je implementują, muszą implementować metody, których nie powinny. Zależne są one od metod, których nie używają.
Regułę tę można stosować do metod, funkcji, klas, modułów oraz pakietów.
Zalety
- Łatwiejsze zapewnienie Zasady podstawienia Liskov oraz Zasady pojedynczej odpowiedzialności.
- Łatwiejsze utrzymanie kodu.
- Większa czytelność kodu.
- Łatwiejsze zmienianie kodu.
- Brak konieczności implementacji niepotrzebnych metod w klasach, które nie powinny ich mieć.
- Brak interfejsów-bogów.
- Mniejsza zależność kodu od innego kodu.
Wady
- Duża liczba interfejsów.
- Większa pracochłonność podczas tworzenia oprogramowania.
Przykład
- Interfejs Zwierzę ma metodę Biegnij. Ten interfejs implementuje klasa Pies i Ryba. W klasie Ryba metoda Biegnij jest zbędna.
- Interfejs File ma dwie metody: Zapisz i Czytaj. Klasa PlikTylkoDoOdczytu implementuje ten interfejs i w metodzie Zapisz nie zapisuje nic do pliku, ponieważ nie może — jest to przecież plik tylko do odczytu.
Wszystkie posty związane z mini projektem: Poznaj zasady SOLID i OOP:
- Początek mini projektu: Poznaj zasady SOLID i OOP
- SOLID
- S jak Single responsibility principle, czyli zasada jednej odpowiedzialności
- O jak Open-closed principle, czyli zasada otwarte/zamknięte
- L jak Liskov Substitution Principle, czyli zasada podstawień Barbary Liskov
- I jak Interface segregation principle, czyli Zasada segregacji interfejsów
- D jak Dependency Inversion Principle, czyli Zasada odwrócenia zależności
- CS jak Ćwiczenia Single responsibility principle, czyli zasada jednej odpowiedzialności
- CO jak Ćwiczenia Open/closed principle, czyli Zasada otwarte-zamknięte
- CL jak Ćwiczenia Liskov Substitution Principle, czyli zasada podstawień Barbary Liskov
- CI jak Ćwiczenia Interface segregation principle, czyli Zasady segregacji interfejsów
- CI jak Ćwiczenia Dependency Inversion Principle, czyli Zasada odwrócenia zależności
- Ćwiczenia z SOLID
- Podsumowanie połowy projektu: Poznaj zasady SOLID i OOP
- Ćwiczenia z SOLID — Kata
- OOP — Object Oriented Programming, czyli programowanie obiektowe
- OOP — Myślenie obiektowe
- OOP — Object Oriented Programming, czyli programowanie obiektowe — Modelowanie dziedziny
- KISS — Keep it simple, stupid, czyli Bez udziwnień zapisu, idioto (BUZI)
- Lod — Law of Demeter, czyli Prawo Demeter
- DRY — Don’t repeat yourself, czyli Nie powtarzaj się
- SLAP — Single Level of Abstraction Principle, czyli Pojedynczy poziom abstrakcji
- Composition Over Inheritance, czyli Kompozycja ponad dziedziczeniem
- Encapsulate what changes, czyli Ukrywaj zmieniające się rzeczy
- Podsumowanie projektu: Poznaj zasady SOLID i OOP
- Podsumowanie zasad SOLID i OOP
- Mini kurs: Poznaj zasady SOLID i OOP – Zapisz się!
- Praca cząstkowa w Metodzie Kanban
Źródła
Obraz główny
Materiały
- Czysta architektura — Robert C. Martin
- https://sii.pl/blog/solid-dobre-praktyki-programowania/
- https://javadeveloper.pl/solid/
- https://www.p-programowanie.pl/paradygmaty-programowania/zasady-solid/
- https://www.samouczekprogramisty.pl/solid-czyli-dobre-praktyki-w-programowaniu-obiektowym/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/SOLID_(programowanie_obiektowe)
- https://en.wikipedia.org/wiki/SOLID
- https://en.wikipedia.org/wiki/Interface_segregation_principle
- http://butunclebob.com/ArticleS.UncleBob.PrinciplesOfOod
- The Interface Segregation Principle – Robert C. Martin – https://drive.google.com/file/d/0BwhCYaYDn8EgOTViYjJhYzMtMzYxMC00MzFjLWJjMzYtOGJiMDc5N2JkYmJi/view
1
/
51
Przycisk z Ikonką - Button Icon| Bubble.io Quick Tip
Zmieniaj Dynamicznie Ikonki - Dynamic Icons Bubble.io TUTORIAL
Kolorowy Tekst - Text Background Gradient| Bubble.io TUTORIAL
Używaj Dobrych Nazw - Correctly Label Data Fields| Bubble.io Quick Tip
Używaj Dobrych Nazw - Correctly Label Data Fields| Bubble.io Quick Tip
Wyświetl Połączony Typ Danych - Linking Data Types| Bubble.io Quick Tip
Zarządzanie Użytkownikami - Manage Users| Bubble.io TUTORIAL
Dodawanie Danych do Dropdowna - Adding Data to Dropdown| Bubble.io TUTORIAL
2024_12_06 Fajna Informatyzacja (czasami) | Walka I Postępy
Przypięta Grupa w Powtarzającej Grupie - Group Focus in Repeating Group| Bubble.io TUTORIAL
2024_12_05 Ciężko być dynamicznym | Walka I Postępy
Chwyć i Upuść - Drag & Drop Repeating Groups| Quick Tip
2024_12_04 Formalizm opóźnia | Walka I Postępy
Aplikacja Wielojęzyczna - Multilingual App| Bubble.io TUTORIAL
2024_12_03 Oczekiwania i Zarost | Walka I Postępy
Prosty Sposób na Przełącznik - Toggle Between YES/NO| Bubble.io Quick Tip
Własne Szerokości Ekranu - Custom Responsive Breakpoints| Bubble.io Quick TipPluginy:
2024_12_02 Casting na klienta | Walka I Postępy
Animacja Ładowania Strony - Page Loading Animation| Bubble.io Quick Tip
Przestrzenie w Powtarzającej Grupie - Space in Repeating Group| Bubble.io Quick Tip
2024_11_29 Nieprzyjemny kontrahent | Walka I Postępy
Podziel Długi Tekst Na Paragrafy - Separate Paragraphs| Bubble.io Quick Tip
Pływająca Grupa - Sticky Groups| Bubble.io TUTORIAL
2024_11_28 Strzelnica i Wspaniała Obsługa | Walka I Postępy
2024_11_27 Priorytety NFZ | Walka I Postępy
Rozwijane FAQ - Accordion Menu FAQ| Bubble.io TUTORIAL
Debuger - Turn Off Debugger| Bubble.io Quick Tip
2024_11_26 Co robić, aby być potrzebnym? | Walka I Postępy
2024_11_25 Jak zmniejszyć liczbę zgłoszeń? | Walka I Postępy
Zorganizuj Lepiej Swoją Aplikację - Organize Your Bubble App| Bubble.io Quick Tip
1
/
51