Spis treści
Pętle informacji zwrotnej
Pętle informacji zwrotnej to mechanizmy mające na celu weryfikację wyników prac, słuszności założeń oraz sposobu pracy. Otrzymywane informacje pomagają wprowadzić usprawnienia, podjąć decyzje o kierunku dalszych prac, zmianie sposobu pracy i dostarczania wartości. Im pętla jest krótsza, tym lepiej. Pozwala to wcześniej reagować, dostarczać wartościowszy produkt i minimalizować straty. Pętle powinny być częste oraz regularne.
Pętla informacji zwrotnej to:
- Postawienie hipotezy i wdrożenie jej, czyli danie okazji do sprawdzenia w prawdziwych warunkach słuszności założeń.
- Zebranie informacji — gromadzenie informacji pozyskanych od systemów, klienta, zespołu, interesariuszy.
- Przeprowadzenie analizy informacji i przejście do kroku 1, w którym na podstawie nowych informacji stawiamy kolejną hipotezę.
Przykład:
Problem: Podczas zdalnych spotkań codziennych członkowie zespołu zajmują się swoimi zadaniami i nie są w pełni skupieni na rozmowie.
- Hipoteza — niech wszyscy stoją. Stojąc, nie można pisać na klawiaturze.
- Weryfikacja — przez 3 tygodnie zespół stara się wstawać podczas spotkań.
- Analiza informacji — dziwnie jest stać pośród osób, które aktualnie nie mają z nami spotkania. Jest to niekomfortowe, więc część zespołu nie wstawała. Hipoteza poprzednia okazała się niewłaściwym rozwiązaniem. Spróbujmy innego.
- Hipoteza 2 – niech wszyscy podczas spotkań używają kamerek.
- Analiza informacji — przez 3 tygodnie zespół używa kamerek podczas spotkań.
- Analiza informacji – …
Powyższy przykład jest elementem pętli zwrotnej zorientowanej na poprawę pracy zespołu. Pętla trwa 3 tygodnie. Zespół będzie zajmował się tym tematem do momentu, aż znajdzie rozwiązanie odpowiednio satysfakcjonujące. Takich 3 tygodniowych pętli może być na ten temat wiele, a może być tylko jedna. Warto jednak czasem wrócić do już zakończonego tematu i spróbować kolejnego eksperymentu.
Elementy, które należy weryfikować:
- Cel projektu i zasadność.
- Plan projektu.
- Elementy produktu.
- Zmiany produktu.
- Zmiany procesu wytwórczego.
- Zmiany w komunikowaniu się z interesariuszami.
Momenty zbierania:
- Spotkania przy tablicy i zaobserwowanie np.:
- zablokowanych zadań,
- kolejki,
- braku zadania,
- priorytetowe zadania nie są realizowane.
- Retrospektywa zespołu.
- Codzienne spotkanie zespołu.
- Otrzymanie informacji od interesariuszy.
- Przeróżne spotkania.
- Refleksje członków zespołu i innych interesariuszy.
Kanban nazywa pętle informacji zwrotnej kadencjami. Są to pętle inspekcji i adaptacji, będące elementami empiryzmu i doświadczalnego oraz ewolucyjnego podejścia do wprowadzania zmian. Kanban wyróżnia 7 kadencji:
- Rewizja strategii — długoterminowe spojrzenie (np. kwartalne) na organizacje. Następuje przegląd strategii i poziomu spełniania potrzeb klientów.
- Inspekcja wyników operacyjnych — dotyczy przeglądu produktów i zespołów na poziomie organizacji lub działów (np. co miesiąc).
- Przegląd ryzyk — przegląd przez organizację lub zespół ryzyk i zarządzanie nimi (np. co miesiąc).
- Uzupełnianie i zobowiązanie — planowanie co zespół ma zrobić w najbliższym czasie (uzupełnianie backlogu, np.co miesiąc).
- Planowanie dostaw — zespół i organizacja planują i synchronizują dostawy produktów oraz usprawniają ich przebieg (np. co miesiąc).
- Przegląd dostaw — przegląd poziomu satysfakcji klienta oraz analiza metryk związanych z dostarczaniem produktów (np. co tydzień).
- Codzienne spotkanie przy tablicy — zespół omawia przebieg pracy na najbliższy dzień, analizuję i poprawia przepływ pracy korzystając z tablicy, uszczegóławia zasady pracy (np. definition of ready i definition od done) (codziennie).
Wszystkie posty związane z mini projektem: Poznaj metodę Kanban:
- Początek mini projektu: Poznaj metodę Kanban
- Mini kurs: Poznaj metodę Kanban – Zapisz się!
- Kanban
- Do czego i gdzie wykorzystywać metodę Kanban?
- Zasady Kanban
- Metoda Kanban – Wizualizacja
- Metoda Kanban – Ograniczanie pracy w toku
- Podsumowanie połowy projektu: Poznaj metodę Kanban
- Metoda Kanban – Zarządzaj przepływem
- Metoda Kanban – niech wszyscy wiedzą, co mają robić – Miej jasne zasady
- Metoda Kanban – Pętle informacji zwrotnej, czyli feedback loops
- Metoda Kanban – Udoskonalaj i rozwijaj eksperymentalnie
- Metoda Kanban – Zadania
- Miary i wykresy w Metodzie Kanban
- Metoda Kanban w IT
- Podsumowanie mini projektu: Poznaj Metodę Kanban
- Elementy procesu wytwórczego w Metodzie Kanban
- Tablice w Metodzie Kanban
- Zarządzanie pracą za pomocą Metody Kanban
- Optymalizowanie procesu wytwórczego w Metodzie Kanban
- Moje notatki z nauki Metody Kanban
Źródła
Obraz główny
Materiały
- https://codesprinters.pl/blog/kiedy-wybrac-scrum-a-kiedy-kanban/?lng=pl_PL
- https://www.orszewski.com/kadencje-kanbanu-czyli-o-tym-ze-w-kanbanie-jest-miejsce-na-spotkania/
- https://www.orszewski.com/kanban-w-5-ciu-smakach/
- https://www.k85.pl/agile/300/co-to-jest-feedback-loop-petla-zwrotna-i-czemu-jest-taka-wazna/
- https://agile247.pl/kanban-w-zespole-studium-przypadku/
- https://agile247.pl/kanban-i-scrum-jak-uzyskac-najlepsze-z-obu-recenzja-ksiazki/
- https://codesprinters.pl/blog/kiedy-wybrac-scrum-a-kiedy-kanban/?lng=pl_PL
- https://codesprinters.pl/blog/kanban-a-rozwoj-produktu/?lng=pl_PL
- https://static.kanbantool.com/kanban-scrum-minibook/KanbanAndScrum-Polish.pdf
- https://cs.pwr.edu.pl/macyna/Kanban.pdf
- https://productvision.pl/2015/gdzie-scrum-nie-moze-tam-kanban-posle/