Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.
Spis treści
Wdrożyłem:
- Staram się podejmować decyzje na podstawie faktów.
- Próbuję wykonywać testy A/B.
Książkę możesz kupić tutaj:
Notatki:
Mantra: Zawsze testuj! Zawsze podważaj słuszność rozwiązania.
Idea testowania A/B polega na przedstawieniu różnych wariantów rozwiązania różnym osobom i zmierzeniu, która wersja działa na nich najlepiej. Jeżeli wszystkie osoby będą przez dany czas mieli styczność z losowymi wariantami rozwiązania, to otrzymamy kontrolowany eksperyment.
Źródło: Rysunek na podstawie Rysunek A.1 Pętla testowa — Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen. Strona 164.
Testowanie A/B pozwala optymalizować rozwiązanie na podstawie faktów (faktycznych rezultatów), a nie przypuszczeń. Testem może być np. sprawdzenie jaki kolor guzika przekłada się na największą sprzedaż. Przez określony czas wyświetlamy odbiorcom różne kolory guzików i sprawdzamy, w której wersji sprzedaż było znacząco wyższa.
Testowanie A/B to odrzucenie swojej wiedzy, doświadczenia i przekonania, że znamy najlepsze rozwiązanie na rzecz procesu szukania rozwiązania poprzez wykonywania testów na prawdziwych użytkownikach i sprawdzaniu, które usprawnienie działa najlepiej. Wyniki testów (fakty) pozwalają budować naprawdę coraz lepsze rozwiązania, ponieważ odczytywane są faktyczne potrzeby klientów (a nie to, co nam się wydaje oraz nie to, co wydaje się klientowi). Testowanie A/B jest jedną z najbardziej opłacalnych inwestycji, ponieważ zwiększa zwrot ze wszystkich pozostałych inwestycji. Testowanie A/B powinno być integralną częścią procesu opracowywania produktów.
Jeżeli ktoś w Twoim zespole naciska, że należy coś zmienić / przetestować, zróbcie to-zróbcie test A/B umożliwiający poprawienie danego elementu. Kultura testowania i decydowania na podstawie faktów nakazuje kwestionować różne rzeczy i zadawać pytania: dlaczego to robimy, dlaczego w taki sposób, etc. Należy udzielać odpowiedzi na nie na podstawie faktów.
Chcąc wprowadzić test A/B w organizacji i zrobić z nich jedną z podstawowych wartości, warto mieć w firmie:
- Koordynatora — Osobę, dla której optymalizacja jest w pracy najważniejsza. Ta osoba jest odpowiedzialna za testowanie.
- Zwolenników — Są to osoby, które popierają ideę testowania A/B. Dobrze jest, jeśli są we wszystkich komórkach firmy.
- Upodmiotowieni testerzy — Testerzy są odpowiedzialni za testy A/B, mają na nie czas, zgodę, odpowiednie zasoby i możliwości testowania.
- Dziennik testów — Spis testów, ich przebiegu, wyników, przemyśleń, dlaczego coś się nie powiodło. Warto wprowadzić standaryzację: konwencję nazewniczą, osoby odpowiedzialne, historia, etc. Spis powinien być dostępny, wykorzystywany i aktualizowany przez całą firmę cały czas.
Przekazujcie wyniki testów swoim współpracownikom, np. możecie je zbierać w formie wiki i uzupełniać. Jeżeli ktoś zacznie szukać usprawnienia przycisku z CTA, będzie mógł jako część rozwiązań wziąć już kiedyś testowane.
Proces testowania A/B:
- Zdefiniowanie sukcesu – Należy zdefiniować do czego służy rozwiązanie i co ma robić najlepiej. Pozwala to określić kwantyfikowane wskaźniki sukcesu i zmierzyć, czy rozwiązanie ulega poprawieniu, czy pogorszeniu.
- Wskazanie wąskiego gardła — Znalezienie miejsca, które najbardziej ogranicza uzyskanie dobrego rezultatu.
- Sformułowanie hipotezy — Wymyślenie możliwych usprawnień i hipotez na temat, co może ograniczać dobre wyniki.
- Wyznaczenie priorytetów — Wybranie usprawnień, które mogą mieć największy wpływ na poprawę rozwiązania, aby w pierwszej kolejności przetestować je i wdrożyć te, które okażą się właściwe.
- Testowanie — Wykonanie testów poprzez losowe pokazanie usprawnień odbiorcom i sprawdzenie, które z nich jest najlepsze.
W Call To Action (CTA) powiedz użytkownikowi wprost, co ma zrobić: używaj czasowników, zamiast innych form, np. Wypróbuj produkt, zamiast Darmowa wersja próbna.
Różne konteksty (formy przekazu) mogą w różny sposób wpływać na odbiorców. Testuj zmianę całej formy narracji, np. z negatywnej na pozytywną, z nastawienia na zysk na zapobiegnięciu straty, z biernej na aktywną.
To, co okazało się lepsze w młodym produkcie, może być złe w starszym. Nowi użytkownicy mogą różnić się od starych i na nich coś innego może lepiej działać. Raz wykonany test A/B danego elementu nie sprawia, że już nigdy więcej nie należy znowu wykonać jego testów. Znalezione usprawnienie w jednym miejscu, nie oznacza, że należy je zastosować wszędzie indziej (np. czerwony przycisk kupuj może działać tylko na stronie mobilnej, a na innych już odrzucać klientów).
Test A/A to test, w którym wszystkie warianty są takie same. Sprawdza on, czy nasz proces testowania jest dobry. Taki test powinien dać wynik, mówiący, że wszystkie warianty przynoszą takie same rezultaty.
Test wielowymiarowy to test umożliwiający odkrycie efektów interakcyjnych między różnymi elementami. Efekty interaktywne są stosunkowo rzadkie, dlatego lepiej jest wykonywać mniejsze testy liniowo, najpierw przetestować jeden element, a potem kolejny.
Najpopularniejszym daniem w restauracjach jest zazwyczaj drugie najtańsze. Wprowadź do swojej oferty również najtańszy produkt, może być darmowy i pozbawiony większości funkcji, aby klient mógł wybrać nie najtańszą opcję. Dodaj też ofertę najdroższą, aby klient miał opcję kupienia czegoś, co nie jest najdroższe. Niech oferta, której chcesz sprzedać najwięcej, będzie tylko trochę droższa od innej, a jednocześnie sporo lepsza. Klient wtedy pomyśli, że jest to świetna okazja zakupowa.
Książkę możesz kupić tutaj:
Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:
- My robimy to inaczej! Opowieść o tym, jak organizacje powstają i upadają, by móc odrodzić się na nowo – J. Kotter, H. Rathgeber
- Zostań Drapieżnikiem — R. Mazur, M. Osman
- Od dobrego do wielkiego – J. Collins
- Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko – Tom Phillips
- Filozofia kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie — Maurer R.
- Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins
- Praktyczne metody osiągania sukcesów. Potęga myśli — M. R. Kopmeyer
- Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość Małych firm upada i jak temu zaradzić – Michael E. Gerber
- Myśl i bogać się. Orientacja na cel — Greg S. Reid
- Dekalog szczęścia. Jak nie dać się udawanej radości, ale też nie wpaść w czarną rozpacz — w rozmowach z Beatą Pawłowicz
- Kreowanie Globalnej Marki. Magia Harry’ego Pottera — Stephen Brown
- Twoja wolność finansowa. Poprzez Marketing przez sieć — Andre Blanchard
- Prosta droga do sukcesu — Rafał Motriuk
- Eutyfron. Obrona. Kriton. — Platon
- Listy — Platon
- Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon
- Zasada Dilberta. Szefowie, zebrania, fanaberie dyrekcji i inne plagi widziane z biurowej zagródki — Scott Adams
- Bądź kreatywny i pomysłowy — Barrie Hawkins
- Ludzie przeciwko ludziom — Jacek Santorski
- Emerytura nie jest Ci potrzebna, czyli jak kilka Twoich decyzji może spowodować, że zgromadzisz majątek i szybciej osiągniesz wolność finansową — Jacek Borowiak
- Laptopowy milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci — Mark Anastasi
- 4 godziny, by zostać mistrzem, nie tylko w kuchni — Timothy Ferriss
- Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen
- Sapiens. Od zwierząt do bogów — Yuval Noah Harari
- Niezwykłe historie zwykłych ludzi. Sekrety ich sukcesu — Alfred J. Palla
- Gotowi na start. Jak sprawdzić pomysł na biznes, żeby nie stracić czasu i pieniędzy — Pat Flynn
- Skuteczny e-mail marketing. Dowiedz się, jak skutecznie tworzyć wiadomości i sprzedawać e-mailem — Artur Maciorowski
- Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google — Galloway Scott
- Biznes, czyli sztuka budowania relacji — Miłosz Brzeziński
- Życiologia, czyli o mądrym zarządzaniu czasem — Miłosz Brzeziński
- Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji — Thich Nhat Hanh
- Umysł miliardera. 20 zasad bogactwa i sukcesu najbogatszych ludzi świata — Rafael Badziag
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson
- Jak zdobyć bogactwo. Najważniejsze nauki jednego z najbogatszych brytyjskich przedsiębiorców — Felix Dennis
- Jak zarobić duże pieniądze. 88 sposobów na bogactwo i sukces — Felix Dennis
- Zdobywanie fortuny. Praktyczne metody osiągania sukcesów — M. R. Kopmeyer
- Miliarderzy. Kariery najbogatszych ludzi świata przedstawiają tajemnice swoich sukcesów — Charles-Albert Poissant, Christian Godefroy
- Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX — Ashlee Vance
- Finansowa forteca. Jak inwestować skutecznie i mieć święty spokój — Marcin Iwuć
- Specyfikacja na przykładach. Poznaj zwinne metody pracy i dostarczaj właściwe oprogramowanie — Gojko Adzic
- Oprogramowanie łatwe w utrzymaniu. Pisz kod podatny na przyszłe zmiany — Joost Visser
- Jak uczyć się efektywnie: metody i motywacja: praktyczny poradnik — Edwin A. Locke
- Wy wszyscy moi ja — Miłosz Brzeziński
- Jak odgracić dom — Dana K. White
- Doskonała kariera — Max Eggert – moje notatki
- Steve Jobs — Walter Isaacson – notatki z książki
- Jak uniknąć pomyłek — Robert E. Mittelstaedt, Jr.
- Głowa do liczb — dr Barbara Oakley
- Najbogatszy człowiek w Babilonie — George S. Clason
- Wielkie marzenia? Szimon Peres i jego książka
- 25 miniemerytur — Jakub B. Bączek
- Jakoś wkrótce — Kelly i Zach Weinersmithowie
- Wielcy z wyboru — Jim Collins, Morten T. Hansen
- Jak upadają giganci — Jim Collins – notatki
- Wizjonerskie organizacje — Jim Collins, Jerry I. Porras
- Współbieżność w języku C#. Receptury — Stephen Cleary
- Myślenie strategiczne — Harris Vincent
- Wszyscy kłamią… — Seth Stephens-Davidowitz
- W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich — Eric Berne
- Doskonała obsługa klienta — Ted Johns
- Bogaty albo biedny po prostu różni mentalnie — T. Harv Eker
- Unscripted Życie wolność przedsiębiorczość — MJ DeMarco
- Emo Sapiens Harmonia emocji i rozumu – Rafał Ohme
- Nieznane więzi natury — Peter Wohlleben
- Adaptywny kod. Zwinne programowanie wzorce projektowe i SOLID-ne zasady – Gary McLean Hall
- Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT — Marcin Dąbrowski
- Jak skutecznie współdziałać w miejscu pracy — Kevin Narramore
- Organizacja spotkań Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu — Carol R. Anderson
- WikiLeaks od środka — Daniel Domscheit-Berg
- Niepowstrzymany rozwój Jak zmieniać firmę gdy zmienia się rynek — Chris Zook
- Postaw na swoim Praktyczne sposoby jak wywierać wpływ na innych — Nicole Soames
- Magia zmiany Przekrocz własne granice i osiągnij cel — Czarodziej Jakub
- Jak to ogarnąć? Praktyczny poradnik zarządzania szczęściem — Agnieszka Stefaniuk
- Gdzie rosną pieniądze Pierwszy poradnik o tym jak znaleźć pieniądze nie wychodząc z domu — Joanna Dymmel
- Unf*ck yourself Napraw się Mniej myśl więcej żyj — Gary John Bishop
- Stwórz jednorożca Od idei po startup wart miliony — Kubera Grzegorz
- Dowiedz się jak zarabiać online bez inwestycji — Łukasz Cichocki
- Zostań ultrasamoukiem Jak mistrzowsko opanować twarde umiejętności w zadziwiająco krótkim czasie — Scott Young
- Korposzczury Jak kultura korpo zrobiła z naszej pracy piekło — Dan Lyons
- Steve Jobs gdzie pada jabłko iPrzewodnik dla nowej generacji — Jay Elliot
- Wrzuć na luz jak poskromić i uspokoić swój umysł — Serge Marquis
- Wszystko zaczyna się w głowie: a kończy gdy nie działasz — Karolina Cwalina-Stępniak
- Zero Waste: śmieć mniej żyj lepiej — Amy Korst
- Liderzy jedzą na końcu — Simon Sinek
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul
- Gra bez końca — Simon Sinek
- Mój Ojciec Mój Przyjaciel — André Stern, Arno Stern
- Gospodarka nie-wiedzy — Krzysztof Jan Konsztowicz
- Genialny sprzedawca — Tony Buzan Richard Israel
- Ciągłe dostarczanie oprogramowania Kompletny przewodnik — Eberhard Wolff
- WOPR Życiu na ratunek — Dawid Góra
- Krótka historia czasu Od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur — Stephen Hawking
- O pszczołach i ludziach – Lotte Möller
- Jak umiejętnie sprzedawać i zwielokrotniać dochody — Bettger Frank
- Rio Anaconda – Wojciech Cejrowski
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul – Książkowe wdrożenia
- Zamiast wychowania O sile relacji z dzieckiem — Jesper Juul
- Bóg i Stephen Hawking. Czyj to w końcu projekt? — John Lennox
- Rodzic jako przywódca stada. Pełne miłości przywództwo w rodzinie — Jesper Juul
Źródła
Obraz główny
Materiały
- Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.