Biznes, czyli sztuka budowania relacji — Miłosz Brzeziński

przez Karol Bocian | 11 kwietnia, 2021

Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.

Wdrożyłem:

  1. Odchodząc mówię: Miłego dnia!
  2. Łącze się z ludźmi, którzy mają cele podobne do mojego (w przedsięwzięciach, grupach na FB).

Książkę możesz kupić tutaj:

Notatki:

Stawiaj na rozwój: wiedzy technicznej, umiejętności pracy z innymi, empatii, tolerancji i kreatywności w zespole.

Robiąc coś, ważny jest odbiorca i cel działań, a nie dokładnie to, co robisz. Ważne są efekty pracy i wrażenia odbiorcy.

Nie decydujemy o tym, jakie myśli pojawiają się w naszej głowie, ale możemy decydować, jakie w niej zostają.

Najwięcej radości dają nam cele osiągnięte z trudem, a nie takie, które przyszły nam łatwo. Unikanie trudności, sprawia, że nie czerpiemy satysfakcji, szacunku do wysiłku, nie budujemy dumy i poczucia własnej wartości.

Posiadanie racji nie jest w życiu najważniejsze. Ciężko jest kogoś przekonać do swojej racji, bo ludzie nie myślą logicznie. Mają swoje uprzedzenia i dumę, nie lubią się zmieniać, nie są otwarci na rozwój. A czy Ciebie łatwo jest przekonać racjonalnymi argumentami? O przekonaniu do własnych racji decyduje znacznie więcej niż racjonalność. Duży wpływ ma moment przekonywania, sposób wypowiedzi oraz całe otoczenie (środowisko oraz okalające wydarzenia). Z drugiej strony warto wątpić i nie wierzyć we wszystko. Wątpienie to bardzo efektywne narzędzie, ponieważ zapobiega realizowaniu głupich pomysłów oraz pomaga znaleźć ulepszenia. W zespole wybierajcie czasem adwokata diabła lub osobę, która będzie coś ciągle kwestionowała. Można też zaprosić osobę, która nie zna się na danym temacie w ogóle. Tym sposobem dojdziecie do lepszego rozwiązania. Dobrym sposobem na zasiewanie wątpliwości są pytania.

Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie.

Zauważenie, że ktoś się pomylił, to nie jest od razu powód, aby mu to pokazywać. Czasami warto coś naprawić i w ogóle nie rozpoczynać dyskusji. Często lepiej zastanowić się, czy w ogóle coś powiedzieć, niż jak to powiedzieć. Zadaj sobie te pytania, gdy spostrzeżesz czyjś błąd:

  • Po co wykazywać czyjś błąd?
  • Co mi i nam to da?
  • Jak chcę wykazać błąd?
  • Co chcemy osiągnąć w zespole?
  • Jak to wpłynie na pracę zespołu i realizację przedsięwzięcia?

Pracownicy realizują swoje własne cele, a nie cele kierownika, szefa lub firmy. Cele innych realizują tylko przy okazji realizacji swoich celów. Do czego dążą pracownicy? To ważne pytanie, które pozwala zbudować wspólne cele wspierane i realizowane z wewnętrzną chęcią przez wszystkich. Jeżeli pracownicy pracują tylko po to, aby pracować i w końcu pójść do domu, to jest to za mało, aby osiągnąć sukces.

Miernikiem dobrego przywództwa jest ocena, czy wszystko idzie dobrze, gdy nie ma przywódcy na placu boju. Kierownika ocenia się nie tylko po tym, że unika błędów, ale również po tym, jak radzi sobie z tymi napotkanymi.

Chwal ludzi głównie za umiejętności i talenty, a nie ciężką pracę. Bądź uprzejmy i sympatyczny. Buduj wspaniałe relacje społeczne. Sprawiaj, aby zespół czuł maksymalne wsparcie, jak jednostka komandosów, która może całkowicie liczyć na innych. Codziennie zauważ coś dobrego, co inni zrobili dla Ciebie i powiedz im to. Możesz powiedzieć: miłego dnia, miło się z Tobą rozmawiało, miło było Cię widzieć. Wyrażaj uznanie: użyj imienia i dobrego słowa: skieruj je do konkretnej osoby, wskaż konkretną sytuację, uzasadnij pochwałę. Zwracaj większą uwagę na innych. Szukaj pozytywnych rzeczy, którzy inni robią dla nas i doceniaj to.

Zastąp słowo: dziękuję, zwrotem dziękuję za…

Staraj się poznań punkt widzenia drugiej osoby. Słuchaj jej uważnie i pytaj: jak doszedłeś do tego wniosku? Skąd to wiesz? Po czym to poznałeś?

Zacznij współpracę z ludźmi od wsparcia ich: rozumiem, dasz radę, zawsze będziemy Cię kochali — to potężne słowa. Okazuj innym swoje wsparcie i dodawaj im tym otuchy i skrzydeł.

Okazanie zrozumienia sprawia, że:

  • Przełączamy się na myślenie oczami rozmówcy, a nie swoimi.
  • Uspokajamy się.

To, że kogoś rozumiemy, nie znaczy, że się z nim zgadzamy, lecz dotarło do nas, dlaczego tak myśli lub postępuje.

Zazwyczaj nie jesteśmy kreatywni, lecz korzystamy z naszej wiedzy i doświadczenia, nawet jeśli myślimy, że wymyślamy coś kreatywnego. Dlatego warto zrobić dwie rzeczy:

  1. Zwiększać swoją wiedzę i doświadczenia.
  2. Szukać rozwiązania aż padniemy z wyczerpania i tak kilka razy — dotrzemy do momentu, gdy wykorzystaliśmy całkowicie naszą wiedzę i nadal trzeba szukać — wymyślać coś kreatywnego.

Chcesz coś osiągnąć? Wykorzystaj mechanizm uśredniania i chęci bycia zaakceptowanym przez grupę. Chcesz codziennie biegać? Dołącz do grupy biegaczy. Chcesz nauczyć się obcego języka? Dołącz do grupy osób, które już jakiegoś się nauczyły, a teraz uczą się kolejnego. Chcesz coś? Dołącz do grupy ludzi, która też tego chce. Najprostszą drogą, aby coś w sobie zmienić, jest dołączenie do grupy ludzi, którzy już to zmienili.

Naucz swoje dzieci empatii oraz odraczania nagrody. To są najważniejsze umiejętności.

Nie ścigajcie się z konkurencją, nie bierzcie udziału w zawodach z innymi. Twórzcie własny rynek, własne zawody, odróżniajcie się tak, aby nikt Was nie porównywał.

Bądź ekspertem i pracuj z ekspertami. Bądź super ekspertem w jednej dziedzinie i pracuj z super ekspertami w innych dziedzinach i zbudujcie super produkt.

Zrób to:

  • Bądź super ekspertem.
  • Połącz swoje siły z innymi super eksperami.
  • Naucz się pracować z innymi super ekspertami z różnych branż.

Książkę możesz kupić tutaj:

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Źródła

Obraz główny

Materiały

  • Biznes, czyli sztuka budowania relacji — Miłosz Brzeziński

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.

Kategoria: Książkowe wdrożenia

O Karol Bocian

Programowanie i świat agentów programowalnych, który poznał na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych, wciągnął go w przemysł IT. W trakcie swojej praktyki zawodowej Karol zrozumiał, że nie ważne co się robi i kim się jest, ale wiedza z zarządzania przydaje się wszędzie. Rozpoczął studia na kierunku Zarządzanie i Inżyniera Produkcji. W przypadku Karola zarządzanie to nie tylko teoria czy praca, ale prawie każdy element jego życia, to jego pasja.