Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson

przez Karol Bocian | 16 kwietnia, 2021

Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.

Wdrożyłem:

  1. Budując zespół, wybieram tylko osoby, które są poczytnymi blogerami lub podcasterami. Takie osoby potrafią lepiej komunikować się niż pozostali.
  2. Wydzieliłem w swoim dniu pracy czas na pracę głęboką. Ćwiczę się w coraz lepszym wykorzystywaniu tego czasu (unikanie zakłóceń, pogłębianie skupienia, wybieranie najlepszych zadań na ten czas).
  3. Wdrożyłem krok: Masz pomysł na biznes? Sprawdź go!
  4. Wdrożyłem pytanie: Co mogę, aby minimalnym kosztem wprowadzić mój pomysł w życie?

Książkę możesz kupić tutaj:

Notatki:

Biznes

To jest Twój biznes, rób go więc po swojemu. Możesz odrzucić wszystkie reguły i zasady. Zapomnij o tym, co mówią w szkołach i uniwersytetach. Nie żyj w schematach, również tych z Twojego umysłu. Nic nie jest pewne. Kwestionuj, testu i sprawdzaj. Jedyne, co jest pewne, to to, że musisz zarabiać. Po to założyłeś biznes.

Zysk w stosunku do kosztów

Minimalizuj koszt i maksymalizuj zyski. Powiększaj zespół dopiero wtedy, gdy jest potrzebny. Kupuj nowy sprzęt, zamawiaj dodatkowe rzeczy, wynajmuj lepsze biuro, samochód, usługi, dopiero gdy naprawdę jest to potrzebne. Spróbuj wcześniej pracować bez tego. Zbytek jest marnotrawstwem. Spróbuj z nim walczyć. Nie powiększaj niepotrzebnie zespołu, nie dodawaj niepotrzebnej funkcji do programu, nie dodawaj gratisu dla klienta, jeżeli on nic nie zmienia. Zastanów się, jaki jest cel każdego z Twoich działań. Korzystaj z podwójnej zasady Pareto i Minimalnej skutecznej dawki. Rób tylko to, co jest konieczne. Rób to, co daje prawdziwą wartość klientom. Szukaj realizacji pozwalającej osiągnąć maksymalny wynik przy minimalnym koszcie.

Minimalizm

Ograniczenie to może być przewaga, np. pewna firma ma wyłącznie samoloty 737. Wszyscy pracownicy znają tylko ten rodzaj samolotu, przez to każdy pilot i każdy mechanik może pracować z jakimkolwiek samolotem posiadanym przez tej firmy. Bez żadnych ograniczeń.

Praca

Pracuj ciężko, a potem odpoczywaj. Dostarczaj produkt wysokiej jakości. Kto nie smaruje, ten nie jedzie. Rozwijaj się i swój zespół. Uczcie się, chodźcie na szkolenia, zwiększajcie maksymalnie efektywność (tylko do 17:00), a potem odpoczywajcie i bawcie się świetnie. Każdego dnia dawajcie z siebie wszystko, a potem to świętujcie (małe zwycięstwa). Zbuduj środowisko, w którym ludzie mają dużo czasu i możliwości na pracę naprawdę głęboką (cisza, spokój, brak zakłóceń, jedno zadanie, najwyższy priorytet, ogromna wartość). Zbuduj świetne miejsce pracy, w którym ludzie chcą pracować i robią to z zaangażowaniem, pasją i poświęceniem. Niech kultura cechuje się: przyjazną atmosferą, ciężką pracą, brakiem ograniczeń, zaufaniem, wiarą w umiejętności, dawaniem odpowiedzialności.

Współpracownicy

Wszystko rób najpierw sam, a dopiero później to zlecaj. Tym sposobem będziesz wiedział, czego możesz wymagać. Zbuduj zgrany zespół, w którym każdy potrafi pisać. Zatrudniaj menadżerów, którzy są samoobsługowi. Pomagają Ci pchać firmę, a nie wymagają, że to ich trzeba pchać, innymi słowami: są pomocą, a nie problemem. Zatrudniaj ludzi na próbę.

Produkt

Zostaw po sobie ślad. Zrób produkt, który jest istotny dla społeczności i klienci nie mogą bez niego żyć. Kreuj rynek, a przez to nie będziesz miał konkurencji. Rób przede wszystkim coś, czego sam będziesz głównym klientem. Tym sposobem zadbasz o świetne zrozumienie potrzeb klienta (minimum jednego). Każdy z pracowników powinien okresowo pracować w pierwszej linii — bezpośrednio z klientem. Tym sposobem lepiej zrozumiecie potrzeby klienta oraz zwiększycie chęć pomocy mu, bo nawiążecie bliższą relację. Rób świetne produkty, a nie dobre, zatem odrzucaj mało ważne rzeczy, aby przyłożyć się do tych ważniejszych. Liczy się treść i jakość, ale najważniejsze jest zadowolenie klienta.

Produkt 2

Rozejrzyj się po swojej firmie i zacznij sprzedawać produkty uboczne: szkolenia, książki, wyrobione procesy i metody, konsultacje, żarty, trociny. Zmień odpady i produkty uboczne w produkty.

Stałość

Skup się na niezmiennych (trwałych) wartościach, ale realizuj je bardzo zwinnie. Np. ludziom zależy na szybkiej przesyłce — to jest trwałe. A w jaki sposób to zrealizujesz (listonosz, paczkomat, dron, e-mail), to jest zmienne.

Działanie

Zacznij działać i podejmuj szybko decyzje. Nie opieraj się na dużych decyzjach, lecz na serii małych, z których możesz się łatwo i szybko wycofać. Cały czas podejmuj decyzje, aby sterować swoją firmą non-stop. Podejmuj decyzje w formie przypuszczeń: sprawdźmy, czy to zadziała.

Marketing

Dobrym sposobem na trafienie do grupy docelowych klientów jest skorzystanie z branżowych mediów (magazyny, blogi, YouTube). Marketing to wszystkie działania firmy. Pisz jakbyś pisał prywatną wiadomość bezpośrednio do osoby czytającej. Buduj społeczność, dziel się wiedzą, daj się lubić, pokazuj kulisy.

Eliminuj

Rób tylko najważniejsze rzeczy, koncentruj się na nich, nie trać czasu na niepotrzebne rzeczy. Klient będzie oburzony, że płaci za coś, co jest nikomu niepotrzebne. Ograniczaj czas prac: co muszę zrobić, aby wypuścić produkt na rynek za dwa tygodnie? Jeżeli robisz coś (np. mało ważnego), to w tym czasie nie robisz czegoś innego (ważniejszego?)!!!

Upewnij się, czy to, co chcesz zrobić, ma sens:

  • Dlaczego to robisz?
  • Jaki rozwiązujesz problem?
  • Czy to, co robisz, jest przydatne?
  • Czy Twoja praca jest wartościowa z punktu widzenia klienta?
  • Czy Twoje zabiegi rzeczywiście wpłynął na klienta?
  • Czy istnieje łatwiejszy sposób realizowania zadania?
  • Co mógłbyś zrobić zamiast obecnie wykonywanego zadania?
  • Czy efekty Twojej pracy są warte włożonego w nią wysiłku?

Najważniejsza sprawa: jak zdobyć klienta i zarobić?

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Książkę możesz kupić tutaj:

Źródła

Obraz główny

  • Praca własna

Materiały

  • Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.

Kategoria: Książkowe wdrożenia

O Karol Bocian

Programowanie i świat agentów programowalnych, który poznał na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych, wciągnął go w przemysł IT. W trakcie swojej praktyki zawodowej Karol zrozumiał, że nie ważne co się robi i kim się jest, ale wiedza z zarządzania przydaje się wszędzie. Rozpoczął studia na kierunku Zarządzanie i Inżyniera Produkcji. W przypadku Karola zarządzanie to nie tylko teoria czy praca, ale prawie każdy element jego życia, to jego pasja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *