Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.
Spis treści
Wdrożyłem:
- Budując zespół, wybieram tylko osoby, które są poczytnymi blogerami lub podcasterami. Takie osoby potrafią lepiej komunikować się niż pozostali.
- Wydzieliłem w swoim dniu pracy czas na pracę głęboką. Ćwiczę się w coraz lepszym wykorzystywaniu tego czasu (unikanie zakłóceń, pogłębianie skupienia, wybieranie najlepszych zadań na ten czas).
- Wdrożyłem krok: Masz pomysł na biznes? Sprawdź go!
- Wdrożyłem pytanie: Co mogę, aby minimalnym kosztem wprowadzić mój pomysł w życie?
Książkę możesz kupić tutaj:
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
Notatki:
Biznes
To jest Twój biznes, rób go więc po swojemu. Możesz odrzucić wszystkie reguły i zasady. Zapomnij o tym, co mówią w szkołach i uniwersytetach. Nie żyj w schematach, również tych z Twojego umysłu. Nic nie jest pewne. Kwestionuj, testu i sprawdzaj. Jedyne, co jest pewne, to to, że musisz zarabiać. Po to założyłeś biznes.
Zysk w stosunku do kosztów
Minimalizuj koszt i maksymalizuj zyski. Powiększaj zespół dopiero wtedy, gdy jest potrzebny. Kupuj nowy sprzęt, zamawiaj dodatkowe rzeczy, wynajmuj lepsze biuro, samochód, usługi, dopiero gdy naprawdę jest to potrzebne. Spróbuj wcześniej pracować bez tego. Zbytek jest marnotrawstwem. Spróbuj z nim walczyć. Nie powiększaj niepotrzebnie zespołu, nie dodawaj niepotrzebnej funkcji do programu, nie dodawaj gratisu dla klienta, jeżeli on nic nie zmienia. Zastanów się, jaki jest cel każdego z Twoich działań. Korzystaj z podwójnej zasady Pareto i Minimalnej skutecznej dawki. Rób tylko to, co jest konieczne. Rób to, co daje prawdziwą wartość klientom. Szukaj realizacji pozwalającej osiągnąć maksymalny wynik przy minimalnym koszcie.
Minimalizm
Ograniczenie to może być przewaga, np. pewna firma ma wyłącznie samoloty 737. Wszyscy pracownicy znają tylko ten rodzaj samolotu, przez to każdy pilot i każdy mechanik może pracować z jakimkolwiek samolotem posiadanym przez tej firmy. Bez żadnych ograniczeń.
Praca
Pracuj ciężko, a potem odpoczywaj. Dostarczaj produkt wysokiej jakości. Kto nie smaruje, ten nie jedzie. Rozwijaj się i swój zespół. Uczcie się, chodźcie na szkolenia, zwiększajcie maksymalnie efektywność (tylko do 17:00), a potem odpoczywajcie i bawcie się świetnie. Każdego dnia dawajcie z siebie wszystko, a potem to świętujcie (małe zwycięstwa). Zbuduj środowisko, w którym ludzie mają dużo czasu i możliwości na pracę naprawdę głęboką (cisza, spokój, brak zakłóceń, jedno zadanie, najwyższy priorytet, ogromna wartość). Zbuduj świetne miejsce pracy, w którym ludzie chcą pracować i robią to z zaangażowaniem, pasją i poświęceniem. Niech kultura cechuje się: przyjazną atmosferą, ciężką pracą, brakiem ograniczeń, zaufaniem, wiarą w umiejętności, dawaniem odpowiedzialności.
Współpracownicy
Wszystko rób najpierw sam, a dopiero później to zlecaj. Tym sposobem będziesz wiedział, czego możesz wymagać. Zbuduj zgrany zespół, w którym każdy potrafi pisać. Zatrudniaj menadżerów, którzy są samoobsługowi. Pomagają Ci pchać firmę, a nie wymagają, że to ich trzeba pchać, innymi słowami: są pomocą, a nie problemem. Zatrudniaj ludzi na próbę.
Produkt
Zostaw po sobie ślad. Zrób produkt, który jest istotny dla społeczności i klienci nie mogą bez niego żyć. Kreuj rynek, a przez to nie będziesz miał konkurencji. Rób przede wszystkim coś, czego sam będziesz głównym klientem. Tym sposobem zadbasz o świetne zrozumienie potrzeb klienta (minimum jednego). Każdy z pracowników powinien okresowo pracować w pierwszej linii — bezpośrednio z klientem. Tym sposobem lepiej zrozumiecie potrzeby klienta oraz zwiększycie chęć pomocy mu, bo nawiążecie bliższą relację. Rób świetne produkty, a nie dobre, zatem odrzucaj mało ważne rzeczy, aby przyłożyć się do tych ważniejszych. Liczy się treść i jakość, ale najważniejsze jest zadowolenie klienta.
Produkt 2
Rozejrzyj się po swojej firmie i zacznij sprzedawać produkty uboczne: szkolenia, książki, wyrobione procesy i metody, konsultacje, żarty, trociny. Zmień odpady i produkty uboczne w produkty.
Stałość
Skup się na niezmiennych (trwałych) wartościach, ale realizuj je bardzo zwinnie. Np. ludziom zależy na szybkiej przesyłce — to jest trwałe. A w jaki sposób to zrealizujesz (listonosz, paczkomat, dron, e-mail), to jest zmienne.
Działanie
Zacznij działać i podejmuj szybko decyzje. Nie opieraj się na dużych decyzjach, lecz na serii małych, z których możesz się łatwo i szybko wycofać. Cały czas podejmuj decyzje, aby sterować swoją firmą non-stop. Podejmuj decyzje w formie przypuszczeń: sprawdźmy, czy to zadziała.
Marketing
Dobrym sposobem na trafienie do grupy docelowych klientów jest skorzystanie z branżowych mediów (magazyny, blogi, YouTube). Marketing to wszystkie działania firmy. Pisz jakbyś pisał prywatną wiadomość bezpośrednio do osoby czytającej. Buduj społeczność, dziel się wiedzą, daj się lubić, pokazuj kulisy.
Eliminuj
Rób tylko najważniejsze rzeczy, koncentruj się na nich, nie trać czasu na niepotrzebne rzeczy. Klient będzie oburzony, że płaci za coś, co jest nikomu niepotrzebne. Ograniczaj czas prac: co muszę zrobić, aby wypuścić produkt na rynek za dwa tygodnie? Jeżeli robisz coś (np. mało ważnego), to w tym czasie nie robisz czegoś innego (ważniejszego?)!!!
Upewnij się, czy to, co chcesz zrobić, ma sens:
- Dlaczego to robisz?
- Jaki rozwiązujesz problem?
- Czy to, co robisz, jest przydatne?
- Czy Twoja praca jest wartościowa z punktu widzenia klienta?
- Czy Twoje zabiegi rzeczywiście wpłynął na klienta?
- Czy istnieje łatwiejszy sposób realizowania zadania?
- Co mógłbyś zrobić zamiast obecnie wykonywanego zadania?
- Czy efekty Twojej pracy są warte włożonego w nią wysiłku?
Najważniejsza sprawa: jak zdobyć klienta i zarobić?
Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:
- My robimy to inaczej! Opowieść o tym, jak organizacje powstają i upadają, by móc odrodzić się na nowo – J. Kotter, H. Rathgeber
- Zostań Drapieżnikiem — R. Mazur, M. Osman
- Od dobrego do wielkiego – J. Collins
- Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko – Tom Phillips
- Filozofia kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie — Maurer R.
- Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins
- Praktyczne metody osiągania sukcesów. Potęga myśli — M. R. Kopmeyer
- Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość Małych firm upada i jak temu zaradzić – Michael E. Gerber
- Myśl i bogać się. Orientacja na cel — Greg S. Reid
- Dekalog szczęścia. Jak nie dać się udawanej radości, ale też nie wpaść w czarną rozpacz — w rozmowach z Beatą Pawłowicz
- Kreowanie Globalnej Marki. Magia Harry’ego Pottera — Stephen Brown
- Twoja wolność finansowa. Poprzez Marketing przez sieć — Andre Blanchard
- Prosta droga do sukcesu — Rafał Motriuk
- Eutyfron. Obrona. Kriton. — Platon
- Listy — Platon
- Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon
- Zasada Dilberta. Szefowie, zebrania, fanaberie dyrekcji i inne plagi widziane z biurowej zagródki — Scott Adams
- Bądź kreatywny i pomysłowy — Barrie Hawkins
- Ludzie przeciwko ludziom — Jacek Santorski
- Emerytura nie jest Ci potrzebna, czyli jak kilka Twoich decyzji może spowodować, że zgromadzisz majątek i szybciej osiągniesz wolność finansową — Jacek Borowiak
- Laptopowy milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci — Mark Anastasi
- 4 godziny, by zostać mistrzem, nie tylko w kuchni — Timothy Ferriss
- Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen
- Sapiens. Od zwierząt do bogów — Yuval Noah Harari
- Niezwykłe historie zwykłych ludzi. Sekrety ich sukcesu — Alfred J. Palla
- Gotowi na start. Jak sprawdzić pomysł na biznes, żeby nie stracić czasu i pieniędzy — Pat Flynn
- Skuteczny e-mail marketing. Dowiedz się, jak skutecznie tworzyć wiadomości i sprzedawać e-mailem — Artur Maciorowski
- Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google — Galloway Scott
- Biznes, czyli sztuka budowania relacji — Miłosz Brzeziński
- Życiologia, czyli o mądrym zarządzaniu czasem — Miłosz Brzeziński
- Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji — Thich Nhat Hanh
- Umysł miliardera. 20 zasad bogactwa i sukcesu najbogatszych ludzi świata — Rafael Badziag
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson
- Jak zdobyć bogactwo. Najważniejsze nauki jednego z najbogatszych brytyjskich przedsiębiorców — Felix Dennis
- Jak zarobić duże pieniądze. 88 sposobów na bogactwo i sukces — Felix Dennis
- Zdobywanie fortuny. Praktyczne metody osiągania sukcesów — M. R. Kopmeyer
- Miliarderzy. Kariery najbogatszych ludzi świata przedstawiają tajemnice swoich sukcesów — Charles-Albert Poissant, Christian Godefroy
- Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX — Ashlee Vance
- Finansowa forteca. Jak inwestować skutecznie i mieć święty spokój — Marcin Iwuć
- Specyfikacja na przykładach. Poznaj zwinne metody pracy i dostarczaj właściwe oprogramowanie — Gojko Adzic
- Oprogramowanie łatwe w utrzymaniu. Pisz kod podatny na przyszłe zmiany — Joost Visser
- Jak uczyć się efektywnie: metody i motywacja: praktyczny poradnik — Edwin A. Locke
- Wy wszyscy moi ja — Miłosz Brzeziński
- Jak odgracić dom — Dana K. White
- Doskonała kariera — Max Eggert – moje notatki
- Steve Jobs — Walter Isaacson – notatki z książki
- Jak uniknąć pomyłek — Robert E. Mittelstaedt, Jr.
- Głowa do liczb — dr Barbara Oakley
- Najbogatszy człowiek w Babilonie — George S. Clason
- Wielkie marzenia? Szimon Peres i jego książka
- 25 miniemerytur — Jakub B. Bączek
- Jakoś wkrótce — Kelly i Zach Weinersmithowie
- Wielcy z wyboru — Jim Collins, Morten T. Hansen
- Jak upadają giganci — Jim Collins – notatki
- Wizjonerskie organizacje — Jim Collins, Jerry I. Porras
- Współbieżność w języku C#. Receptury — Stephen Cleary
- Myślenie strategiczne — Harris Vincent
- Wszyscy kłamią… — Seth Stephens-Davidowitz
- W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich — Eric Berne
- Doskonała obsługa klienta — Ted Johns
- Bogaty albo biedny po prostu różni mentalnie — T. Harv Eker
- Unscripted Życie wolność przedsiębiorczość — MJ DeMarco
- Emo Sapiens Harmonia emocji i rozumu – Rafał Ohme
- Nieznane więzi natury — Peter Wohlleben
- Adaptywny kod. Zwinne programowanie wzorce projektowe i SOLID-ne zasady – Gary McLean Hall
- Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT — Marcin Dąbrowski
- Jak skutecznie współdziałać w miejscu pracy — Kevin Narramore
- Organizacja spotkań Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu — Carol R. Anderson
- WikiLeaks od środka — Daniel Domscheit-Berg
- Niepowstrzymany rozwój Jak zmieniać firmę gdy zmienia się rynek — Chris Zook
- Postaw na swoim Praktyczne sposoby jak wywierać wpływ na innych — Nicole Soames
- Magia zmiany Przekrocz własne granice i osiągnij cel — Czarodziej Jakub
- Jak to ogarnąć? Praktyczny poradnik zarządzania szczęściem — Agnieszka Stefaniuk
- Gdzie rosną pieniądze Pierwszy poradnik o tym jak znaleźć pieniądze nie wychodząc z domu — Joanna Dymmel
- Unf*ck yourself Napraw się Mniej myśl więcej żyj — Gary John Bishop
- Stwórz jednorożca Od idei po startup wart miliony — Kubera Grzegorz
- Dowiedz się jak zarabiać online bez inwestycji — Łukasz Cichocki
- Zostań ultrasamoukiem Jak mistrzowsko opanować twarde umiejętności w zadziwiająco krótkim czasie — Scott Young
- Korposzczury Jak kultura korpo zrobiła z naszej pracy piekło — Dan Lyons
- Steve Jobs gdzie pada jabłko iPrzewodnik dla nowej generacji — Jay Elliot
- Wrzuć na luz jak poskromić i uspokoić swój umysł — Serge Marquis
- Wszystko zaczyna się w głowie: a kończy gdy nie działasz — Karolina Cwalina-Stępniak
- Zero Waste: śmieć mniej żyj lepiej — Amy Korst
- Liderzy jedzą na końcu — Simon Sinek
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul
- Gra bez końca — Simon Sinek
- Mój Ojciec Mój Przyjaciel — André Stern, Arno Stern
- Gospodarka nie-wiedzy — Krzysztof Jan Konsztowicz
- Genialny sprzedawca — Tony Buzan Richard Israel
- Ciągłe dostarczanie oprogramowania Kompletny przewodnik — Eberhard Wolff
- WOPR Życiu na ratunek — Dawid Góra
- Krótka historia czasu Od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur — Stephen Hawking
- O pszczołach i ludziach – Lotte Möller
- Jak umiejętnie sprzedawać i zwielokrotniać dochody — Bettger Frank
- Rio Anaconda – Wojciech Cejrowski
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul – Książkowe wdrożenia
- Zamiast wychowania O sile relacji z dzieckiem — Jesper Juul
- Bóg i Stephen Hawking. Czyj to w końcu projekt? — John Lennox
- Rodzic jako przywódca stada. Pełne miłości przywództwo w rodzinie — Jesper Juul
Książkę możesz kupić tutaj:
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson (*)
Źródła
Obraz główny
- Praca własna
Materiały
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.