Budowanie Czystej architektury

przez | 4 czerwca, 2020
  • Budowanie Czystej architektury

    Architekturę można budować oraz rozwijać w następujący sposób:

    1. Zdefiniuj wszystkich aktorów systemu oraz przypadków użycia (zgodnie z Zasadą Pojedynczej Odpowiedzialności aktor jest głównym źródłem zmiany)
    2. Rozdziel system ze względu na aktorów oraz zmiany, które mogą powodować. Podziel go tak, aby zmiany wprowadzane ze względu na jednego aktora, nie wpływały na innego aktora.
    3. Połącz komponenty na podstawie zasady zależności: zależności muszą być skierowane w stronę komponentów o wyższym poziomie.
    4. Użyj kompilatora do pilnowania zasad architektury: zrób testy konwencji, etc. Wykorzystaj modyfikatory dostępu i mechanizm hermetyzacji. Rozważ podejście opakowania według komponentów — jest wtedy mniej klas publicznych oraz większa jest hermetyzacja.
    5. Umieść w procesie rozwoju oprogramowania takie wydarzenia: przegląd kodu, rozmowy o architekturze, przegląd architektury, rozmowy o incydentach naruszenia przyjętych zasad architektonicznych.
    Bestseller dnia w księgarni Złote Myśli

    Przykład — sklep internetowy

    Na podstawie: Czysta architektura. Struktura i design oprogramowania. Przewodnik dla profesjonalistów — Robert C. Martin. — s. 300 — Rysunek 33.2. — Wstępna architektura komponentów

    Powyższy diagram przedstawia architekturę sklepu internetowego.

    Oznaczenia:

    • Podwójne linie to granice architektoniczne.
    • Prostokąty to komponenty.
    • Strzałki z białymi grotami oznaczają relację: dziedziczy / implementuje.
    • Strzałki z czarnymi grotami oznaczają relację: używa.

    Komponenty:

    • Kontrolery otrzymują dane wejściowe.
    • Interaktory przekazują sterowanie.
    • Prezentery formatują dane.
    • Widoki wyświetlają dane.
    • Gateway’a — łączą się z zewnętrznymi systemami (baza danych, płatności).

    Zasady:

    • Architektura podzielona jest ze względu na aktorów (np. Admin)
    • Przepływ sterowania jest od prawej do lewej.
    • Wszystkie strzałki skierowane są zgodnie z zasadą zależności: w stronę komponentów o wyższym poziomie.
    • Wszystkie strzałki z białymi grotami (relacja: dziedziczy / implementuje) skierowane są przeciwnie do przepływu zależności. Wszystkie strzałki z czarnymi grotami (relacja: używa) skierowane są zgodnie z przepływem sterowania. Przepływ zależności jest w stronę komponentów o wyższym poziomie. Zapewnia to zgodność z zasadą otwarte-zamknięte i zabezpiecza komponenty wysokiego poziomu przed zmianą komponentów niskopoziomowych.

    Wszystkie posty związane z mini projektem: Budowa czystej architektury:

    Źródła

    Obrazy

    Materiały

    • Czysta architektura. Struktura i design oprogramowania. Przewodnik dla profesjonalistów — Robert C. Martin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *