
-
Spis treści
Budowanie Czystej architektury
Architekturę można budować oraz rozwijać w następujący sposób:
- Zdefiniuj wszystkich aktorów systemu oraz przypadków użycia (zgodnie z Zasadą Pojedynczej Odpowiedzialności aktor jest głównym źródłem zmiany)
- Rozdziel system ze względu na aktorów oraz zmiany, które mogą powodować. Podziel go tak, aby zmiany wprowadzane ze względu na jednego aktora, nie wpływały na innego aktora.
- Połącz komponenty na podstawie zasady zależności: zależności muszą być skierowane w stronę komponentów o wyższym poziomie.
- Użyj kompilatora do pilnowania zasad architektury: zrób testy konwencji, etc. Wykorzystaj modyfikatory dostępu i mechanizm hermetyzacji. Rozważ podejście opakowania według komponentów — jest wtedy mniej klas publicznych oraz większa jest hermetyzacja.
- Umieść w procesie rozwoju oprogramowania takie wydarzenia: przegląd kodu, rozmowy o architekturze, przegląd architektury, rozmowy o incydentach naruszenia przyjętych zasad architektonicznych.
Bestseller dnia w księgarni Złote MyśliPrzykład — sklep internetowy
Na podstawie: Czysta architektura. Struktura i design oprogramowania. Przewodnik dla profesjonalistów — Robert C. Martin. — s. 300 — Rysunek 33.2. — Wstępna architektura komponentów
Powyższy diagram przedstawia architekturę sklepu internetowego.
Oznaczenia:
- Podwójne linie to granice architektoniczne.
- Prostokąty to komponenty.
- Strzałki z białymi grotami oznaczają relację: dziedziczy / implementuje.
- Strzałki z czarnymi grotami oznaczają relację: używa.
Komponenty:
- Kontrolery otrzymują dane wejściowe.
- Interaktory przekazują sterowanie.
- Prezentery formatują dane.
- Widoki wyświetlają dane.
- Gateway’a — łączą się z zewnętrznymi systemami (baza danych, płatności).
Zasady:
- Architektura podzielona jest ze względu na aktorów (np. Admin)
- Przepływ sterowania jest od prawej do lewej.
- Wszystkie strzałki skierowane są zgodnie z zasadą zależności: w stronę komponentów o wyższym poziomie.
- Wszystkie strzałki z białymi grotami (relacja: dziedziczy / implementuje) skierowane są przeciwnie do przepływu zależności. Wszystkie strzałki z czarnymi grotami (relacja: używa) skierowane są zgodnie z przepływem sterowania. Przepływ zależności jest w stronę komponentów o wyższym poziomie. Zapewnia to zgodność z zasadą otwarte-zamknięte i zabezpiecza komponenty wysokiego poziomu przed zmianą komponentów niskopoziomowych.
Wszystkie posty związane z mini projektem: Budowa czystej architektury:
- Początek mini projektu: Budowa czystej architektury
- Architektura
- Paradygmaty programowania
- Zasady SOLID w kontekście architektury
- Spójność komponentów
- Łączenie komponentów
- Struktura oprogramowania
- Zasady i poziomy
- Czysta architektura
- Budowanie Czystej architektury
- Podsumowanie projektu: Budowanie czystej architektury
- Moje notatki z nauki szybkiego czytania
Źródła
Obrazy
Materiały
- Czysta architektura. Struktura i design oprogramowania. Przewodnik dla profesjonalistów — Robert C. Martin.