Metoda ciekawskiego dziecka — skrót
Metoda ciekawskiego dziecka polega na zadawaniu pytań wyjaśniających sens informacji do zapamiętania oraz samodzielne poszukiwanie tej odpowiedzi (m.in. w materiałach do nauki).
Zastosowanie: listy, tabele, zbiory faktów.
Opis
Dzieci, podczas dorastania, zadają ogromną liczbę pytań: Dlaczego, Jaki to ma sens, Jak to działa, co to jest, Dlaczego ta Pani jest gruba?
Są one:
- Zaciekawione danym zagadnieniem.
- Stawiają własne pytania: Dlaczego?, Jak to się stało?.
- Poszukują odpowiedzi na swoje pytania.
- Budują materiał do nauki, który jest przyczynowo-skutkowy — tworzy historię.
Naukowcy odkryli, że zapamiętanie, jaki człowiek zrobił X, zadziała lepiej, gdy mamy zdanie:
Spragniony człowiek wszedł do samochodu, bo w domu nie miał nic do picia, a w samochodzie zawsze trzymał butelkę wody.
Od zdania:
Głodny człowiek wszedł do samochodu.
Budując wyjaśnienie, dobrze jest wykorzystać już znane informacje (trzymam butelkę wody w samochodzie).
Uwagi:
- Za wiele szczegółów (nieważnych) rozmywa istotę zagadnienia. Wyjaśnienie musi być ściśle powiązane z zapamiętywaną informacją, a to my powinniśmy znaleźć to wyjaśnienie. Nie należy zbaczać na wątki poboczne.
- Informacje rozsądne i logiczne (włącznie z wyjaśnieniem) są łatwiejsze do zapamiętania.
- Naukowcy zbadali, że ta metoda jest tylko o kilka minut (32 do 28 minut) dłuższa od metody kilkukrotnego przeczytania materiału i zakreślenia najważniejszych rzeczy. Jest jednak znacznie lepsza (łatwiej i na dłużej zapamiętuje się materiał).
Praktyka
Co to jest?
To metoda Ciekawskiego dziecka.
Co ona robi?
Metoda Ciekawskiego dziecka pomaga uczyć się skutecznie.
Na czym polega?
Jak nazwa wskazuje, polega na byciu ciekawskim dzieckiem i zadawaniem pytań: Dlaczego?, Jak?, Jaki ma to sens?.
A kto odpowiada na te pytania?
Twój rodzic! A gdy już jesteś starszy, to Ty. Ale hola hola! Nie martw się. Odpowiedzi są często w tych samych książkach, które chciałbyś przeczytać.
Czy to nie jest zatem strata czasu?
Uczysz się tylko trochę dłużej, ale znacznie skuteczniej!
A jakie mają być te odpowiedzi?
Odpowiedzi, wyjaśnienia uczonego materiału, mają być logiczne i rozsądne i wykorzystywać już znaną przez Ciebie wiedzę.
Źródła:
- Obrazek nagłówka: https://www.pexels.com/photo/girls-on-desk-looking-at-notebook-159823/
- Obrazki:
- https://www.pexels.com/photo/child-holding-clear-glass-jar-with-yellow-light-2026960/
- https://www.pexels.com/photo/toddler-holding-camera-1549974/
- Włam się do mózgu – Radek Kotarski (*), Warszawa 2017, Altenberg.
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi.