Część!
Cele i ramy czasowe
Rozpoczynam dziś nowy mini projekt. Codziennie przez najbliższy miesiąc będę poświęcał na ten projekt 1 godzinę. Jego celem jest poprawienie swojej znajomości zasad SOLID i OOP, czyli podstaw związanych z dobrym programowaniem w jakimkolwiek języku obiektowym.
Dlaczego 1 miesiąc? Dlaczego 1 godzina dziennie?
Słyszałem, że wystarczy przez 3 miesiące poświęcać danej tematyce 20 minut dziennie, czyli poświęcić 90 * 20 min. = 1800 minut, czyli 30 godzin, aby zostać zaawansowanym amatorem. Ja wolałem przeznaczyć po jednej godzinie w jednym miesiącu, aby rozwinąć swoje umiejętności. Luty ma w tym roku 29 dni. Chcę mieć jeden wolny dzień w tym miesiącu od nauki, więc ten projekt będzie trwał 28 dni.
Zadania — priorytety
Wypisałem zadania, które mam wykonać w ramach tego projektu oraz przydzieliłem im priorytety. Skorzystałem z metody MoSCoW (opisanej m.in. tutaj: https://kierownikprojektu.com/2016/09/05/jak-okreslic-co-jest-wazne-moscow/). Won’ty (Would have) potraktowałem jako coś, co byłoby fajnie zrobić, jeżeli wszystko inne zostanie zrobione, a zostanie mi jeszcze na to czas.
Musty
Moimi najważniejszymi zadaniami jest nauczenie się zasad SOLID i OOP, przećwiczenie ich (programując) oraz opublikowanie tych postów.
Shouldy
Jeżeli będę miał odpowiednio dużo czasu, to zrobię kurs mailowy: Poznaj Zasady SOLID i OOP.
Couldy
W ramach tego priorytetu zaplanowałem poznanie innych pojęć: DRY, KISS,OOP, LoD, SLAP, Composition Over Inheritance, Encapsulate What Changes.
Won’ty (Would have)
Jeżeli niespodziewanie zostanie mi jeszcze trochę czasu, to… nie planowałem żadnych zadań o tym priorytecie.
W skrócie
Mój projekt rozpisałem w niezawodnym Excelu i wygląda następująco:
Do usłyszenia!
Źródła
Obraz główny
Obrazy
- praca własna
Materiały
- Co to jest SOLID DRY KISS – zasady projektowania obiektowego – zaczęrpnąłem stąd listę pozostałych pojęć do zapoznania się z nimi.
Wszystkie posty związane z mini projektem: Poznaj zasady SOLID i OOP:
- Początek mini projektu: Poznaj zasady SOLID i OOP
- SOLID
- S jak Single responsibility principle, czyli zasada jednej odpowiedzialności
- O jak Open-closed principle, czyli zasada otwarte/zamknięte
- L jak Liskov Substitution Principle, czyli zasada podstawień Barbary Liskov
- I jak Interface segregation principle, czyli Zasada segregacji interfejsów
- D jak Dependency Inversion Principle, czyli Zasada odwrócenia zależności
- CS jak Ćwiczenia Single responsibility principle, czyli zasada jednej odpowiedzialności
- CO jak Ćwiczenia Open/closed principle, czyli Zasada otwarte-zamknięte
- CL jak Ćwiczenia Liskov Substitution Principle, czyli zasada podstawień Barbary Liskov
- CI jak Ćwiczenia Interface segregation principle, czyli Zasady segregacji interfejsów
- CI jak Ćwiczenia Dependency Inversion Principle, czyli Zasada odwrócenia zależności
- Ćwiczenia z SOLID
- Podsumowanie połowy projektu: Poznaj zasady SOLID i OOP
- Ćwiczenia z SOLID — Kata
- OOP — Object Oriented Programming, czyli programowanie obiektowe
- OOP — Myślenie obiektowe
- OOP — Object Oriented Programming, czyli programowanie obiektowe — Modelowanie dziedziny
- KISS — Keep it simple, stupid, czyli Bez udziwnień zapisu, idioto (BUZI)
- Lod — Law of Demeter, czyli Prawo Demeter
- DRY — Don’t repeat yourself, czyli Nie powtarzaj się
- SLAP — Single Level of Abstraction Principle, czyli Pojedynczy poziom abstrakcji
- Composition Over Inheritance, czyli Kompozycja ponad dziedziczeniem
- Encapsulate what changes, czyli Ukrywaj zmieniające się rzeczy
- Podsumowanie projektu: Poznaj zasady SOLID i OOP
- Podsumowanie zasad SOLID i OOP
- Mini kurs: Poznaj zasady SOLID i OOP – Zapisz się!
- Praca cząstkowa w Metodzie Kanban