OOP — Myślenie obiektowe

przez Karol Bocian | 1 marca, 2020

Porady:

  • Poznaj zasady SOLID i staraj się jak najbardziej przestrzegać.
  • Myśl o klasie jak o fizycznym obiekcie: co on może zrobić, kto może coś robić z jego danymi, czego robić on nie powinien.
  • Zastanawiaj się, jak obiekty mogą się ze sobą komunikować.
  • Opieraj zależności między obiektami na abstrakcji.
  • Pamiętaj, że klasy powinny być hermetyczne.
  • Klasy i metody nie powinny robić zbyt wiele — duże klasy i metody trudno jest zrozumieć i testować.
  • Klasa sama powinna manipulować swoimi danymi. Nie powinniśmy zwracać danych innej klasie, aby ona je podmieniła.
  • Wyciągaj wspólne części kodu do klas wyspecjalizowanych. Zmniejsza to możliwość wystąpienia błędu w przyszłości oraz pozwala ponownie wykorzystać kod.
  • Pisz ładny, czytelny i czysty kod. Im mniej zagnieżdżeń w kodzie, tym lepiej.
  • Nie nadużywaj dziedziczenia. Zazwyczaj lepszym rozwiązaniem jest kompozycja.

Sposób na poprawienie wiedzy, jak lepiej programować obiektowo:

Książka do przeczytania: Myślenie obiektowe w programowaniu — Matt Weiffeld.

Sposób na ćwiczenie:

Zamiana programu napisanego w paradygmacie strukturalnym na obiektowy.

Wszystkie posty związane z mini projektem: Poznaj zasady SOLID i OOP:

Źródła

Obraz główny

Materiały

Kategoria: IT Projekt Poznaj zasady SOLID i OOP Tagi: it, OOP, programowanie, SOLID

O Karol Bocian

Programowanie i świat agentów programowalnych, który poznał na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych, wciągnął go w przemysł IT. W trakcie swojej praktyki zawodowej Karol zrozumiał, że nie ważne co się robi i kim się jest, ale wiedza z zarządzania przydaje się wszędzie. Rozpoczął studia na kierunku Zarządzanie i Inżyniera Produkcji. W przypadku Karola zarządzanie to nie tylko teoria czy praca, ale prawie każdy element jego życia, to jego pasja.