Optymalizowanie procesu wytwórczego w Metodzie Kanban

przez | 2 kwietnia, 2020
  • Optymalizowanie procesu wytwórczego w Metodzie Kanban

    Udoskonalanie procesu wytwórczego zgodnie z Metodą Kanban to przede wszystkim stworzenie ewolucyjnego procesu rozwoju, który opiera się na empiryźmie, eksperymentowaniu, wykonywaniu małych usprawnień i ciągłym, naprawdę ciągłym rozwoju.
    Proces rozwoju stanowią pętle inspekcji i adaptacji, czyli mechanizmy regularnego wymyślania zmian, wprowadzania, obserwowania i mierzenia ich wpływu, wyciągania wniosków i cementowania tych dobrych. W skrócie: praktykowanie cyklu Deminga (PDCA). O pętlach (kadencjach) już pisałem.
    Dzisiaj wymienię miejsca pozwalające zaobserwować możliwość wprowadzenia usprawnienia:

    • Obserwować tablicę i wyłapywać wąskie gardła, blokady.
    • Problemy zgłaszane przez zespół.
    • Wprowadzanie eksperymentów, mierzenie ich wpływu i decydowanie, czy je wdrożyć na stałe.
    • Sterowanie limitami WIP.
    • Pomysły zgłaszane przez zespół.
    • Codzienne spotkanie przy tablicy i dyskusja przy niej.
    • Regularne omawianie metryk i wykresów, a przede wszystkim szukanie odchyleń i trendu.
    • Regularne spotkania usprawniające proces — retrospektywa.
    • Inne regularne spotkania usprawniające: z klientem, dostawcą, innymi zespołami, pozostałymi interesariuszami.
    • Chęć ciągłego doskonalenia.

    Przykłady zmian:

    • Miejsca pracy — biurka (do pracy stojącej), monitora, oprogramowania, narzędzi, praca zdalna, praca w biurze, godziny pracy.
    • Procesu — dodanie lub usunięcie kroków, zwiększenie szczegółowości standardów i wytycznych, sprecyzowanie oczekiwań.
    • Limity pracy w toku — zwiększanie ich, dodawanie, usuwanie, zmniejszanie — może np. prowadzić do pracy w parach.
    • Zespół — zwiększanie zaradności, odpowiedzialności, świadomości, samostanowienia, samozarządzania zespołu.
    • Komunikacji — wewnątrznej i zewnętrznej, np. newslettery, wykresy, raporty, sprawozdania, komunikatory, e-mail, zasady komunikacji, godziny ciszy i niedostępności.
    • Spotkań — na stojąco, przez Skype lub inne narzędzie, maksymalnie 15 minut, forma spotkania.
    • Tablicy — wirtualna, fizyczna, w jakim narzędziu, jak z nią pracować, czy da się ja jakoś zautomatyzować.
    • Zadań — wielkość, sposób przydzielania, elementy, definicja zakończenia, sposób przekazywania i zgłaszania problemów, priorytetyzacja, jakość opisu i sprecyzowania.
    • Integracja — wspólne obiady, kawy, wyjścia na piwo, budowanie ducha zespołu, zaangażowania, motywowania, dobrego klimatu.
    • Punktu widzenia i sposobu myślenia — po co się rozwijać, czy walczymy z kimś, czego oczekuje klient, jak chcemy być postrzegani jako firma, zespół.
    • Komunikowania wizji i celów — po co to robimy, jaką korzyść dajemy klientowi.

    Wszystkie posty związane z mini projektem: Poznaj metodę Kanban:

    Źródła

    Bestseller dnia w księgarni Złote Myśli

    Obraz główny

    Materiały

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *