Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins

przez | 15 marca, 2020

Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.

Wdrożyłem:

  1. Postanowiłem zdefiniować swój BHAG.
  2. Postanowiłem zbudować swoje mechanizmy katalityczne i ulepszać je.

Notatki:

BHAG

BHAG (ang. big, hairy, audacious goal) to wielki, ryzykowny i śmiały cel, innymi słowy jest to największe, niejednokrotnie zuchwałe ambicje organizacji, które na wiele lat wyznaczają kierunek jej działania. Dobry BHAG znajduje się na przecięciu trzech kręgów pochodzących z teorii jeża (patrz: Od dobrego do wielkiego – J. Collins). BHAG stymuluje postęp i chroni kluczowe wartości organizacji.

Cechy BHAGów:

  1. Długi horyzont czasowy.
  2. Klarowny, przekonujący i przystępny dla wszystkich.
  3. Jest w bezpośrednim związku z kluczowymi wartościami i założeniami organizacji.

Mechanizm katalityczny

Osiągnięcie celów można wspomóc poprzez zbudowanie odpowiednich mechanizmów i reguł, które oczyszczają sytuację i skupiają uwagę na rzeczach najważniejszych. Można je nazwać mechanizmami katalitycznymi. Stanowią spójny zbiór zasad i są kluczowym mostem prowadzącym z ambicji i marzeń, do działań i wyników. Niektóre mechanizmy zbudowane są w sposób uniemożliwiający zawrócenie. A jeśli nie można zawrócić, to można poddać się lub zbliżać do celu.

Właściwości mechanizmu katalitycznego:

  1. Przynosi rezultaty w najbardziej nieoczekiwany sposób.
  2. Prowadzi do podziału władzy. Rezygnowanie z kontroli oraz zmniejszanie przewidywalności, zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia niesamowitych wyników.
  3. Jest skuteczny.
  4. Usuwa wirusy (zatrzymuje właściwych ludzi i sprawia, że niewłaściwi odchodzą).
  5. Przynosi długofalowe efekty.

Wdrożenie mechanizmów katalitycznych:

  1. Nie tylko dodawaj, ale również usuwaj mechanizmy i reguły.
  2. Twórz, nie powielaj — rób zindywidualizowane adaptacje.
  3. Wykorzystuj pieniądze, ale nie poprzestawaj na nich. Docieraj do głębszych źródeł ludzkiej motywacji. Najlepsi ludzie nie pracują wyłącznie dla pieniędzy.
  4. Pozwól ewoluować mechanizmom katalitycznym. Tylko misja i wizja organizacji są niezmienne.
  5. Stwórz zintegrowany zestaw mechanizmów — niech mechanizmy wspierają się wzajemnie.

Przykłady:

Granite Rock:

  1. BHAG: Gwarancja stuprocentowej satysfakcji klientów oraz dorównanie reputacji Nordstromu.
  2. Mechanizm katalityczny: Zasada obniżonej zapłaty — jeśli któryś produkt nie spełniał oczekiwań klienta, mógł on go skreślić z faktury i dostawał za niego zwrot pieniędzy.

3M:

  1. Mechanizm katalityczny: członkowie zespołu badawczego mogą poświęcać 15% czasu pracy na eksperymenty i uczenie się dowolnej rzeczy.

Nucor:

  1. Mechanizm katalityczny: wypłaty uzależnione były w większości od wykonanej pracy. Osiąganie dobrych wyników w pracy wymagało dużej dyscypliny pracowników. Pracownicy sami siebie wzajemnie dyscyplinowali, aby osiągać dobre wyniki.

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Źródła

Obraz główny

Materiały

  • Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *