
Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.
Wdrożyłem:
- Postanowiłem zdefiniować swój BHAG.
- Postanowiłem zbudować swoje mechanizmy katalityczne i ulepszać je.
Książkę możesz kupić tutaj:
- https://chodnikliteracki.pl (*)
- https://flowbooks.pl/ (*)
- https://www.inbook.pl (*)
- https://ksiegarnia.pwn.pl/ (*)
- https://www.matras.pl/ (*)
- https://www.nieprzeczytane.pl/ (*)
- https://paskarz.pl/ (*)
- https://www.profit24.pl/ (*)
- https://www.znak.com.pl/ (*)
Notatki:
BHAG
BHAG (ang. big, hairy, audacious goal) to wielki, ryzykowny i śmiały cel, innymi słowy jest to największe, niejednokrotnie zuchwałe ambicje organizacji, które na wiele lat wyznaczają kierunek jej działania. Dobry BHAG znajduje się na przecięciu trzech kręgów pochodzących z teorii jeża (patrz: Od dobrego do wielkiego – J. Collins). BHAG stymuluje postęp i chroni kluczowe wartości organizacji.
Cechy BHAGów:
- Długi horyzont czasowy.
- Klarowny, przekonujący i przystępny dla wszystkich.
- Jest w bezpośrednim związku z kluczowymi wartościami i założeniami organizacji.
Mechanizm katalityczny
Osiągnięcie celów można wspomóc poprzez zbudowanie odpowiednich mechanizmów i reguł, które oczyszczają sytuację i skupiają uwagę na rzeczach najważniejszych. Można je nazwać mechanizmami katalitycznymi. Stanowią spójny zbiór zasad i są kluczowym mostem prowadzącym z ambicji i marzeń, do działań i wyników. Niektóre mechanizmy zbudowane są w sposób uniemożliwiający zawrócenie. A jeśli nie można zawrócić, to można poddać się lub zbliżać do celu.
Właściwości mechanizmu katalitycznego:
- Przynosi rezultaty w najbardziej nieoczekiwany sposób.
- Prowadzi do podziału władzy. Rezygnowanie z kontroli oraz zmniejszanie przewidywalności, zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia niesamowitych wyników.
- Jest skuteczny.
- Usuwa wirusy (zatrzymuje właściwych ludzi i sprawia, że niewłaściwi odchodzą).
- Przynosi długofalowe efekty.
Wdrożenie mechanizmów katalitycznych:
- Nie tylko dodawaj, ale również usuwaj mechanizmy i reguły.
- Twórz, nie powielaj — rób zindywidualizowane adaptacje.
- Wykorzystuj pieniądze, ale nie poprzestawaj na nich. Docieraj do głębszych źródeł ludzkiej motywacji. Najlepsi ludzie nie pracują wyłącznie dla pieniędzy.
- Pozwól ewoluować mechanizmom katalitycznym. Tylko misja i wizja organizacji są niezmienne.
- Stwórz zintegrowany zestaw mechanizmów — niech mechanizmy wspierają się wzajemnie.
Przykłady:
Granite Rock:
- BHAG: Gwarancja stuprocentowej satysfakcji klientów oraz dorównanie reputacji Nordstromu.
- Mechanizm katalityczny: Zasada obniżonej zapłaty — jeśli któryś produkt nie spełniał oczekiwań klienta, mógł on go skreślić z faktury i dostawał za niego zwrot pieniędzy.
3M:
- Mechanizm katalityczny: członkowie zespołu badawczego mogą poświęcać 15% czasu pracy na eksperymenty i uczenie się dowolnej rzeczy.
Nucor:
- Mechanizm katalityczny: wypłaty uzależnione były w większości od wykonanej pracy. Osiąganie dobrych wyników w pracy wymagało dużej dyscypliny pracowników. Pracownicy sami siebie wzajemnie dyscyplinowali, aby osiągać dobre wyniki.
Książkę możesz kupić tutaj:
- https://chodnikliteracki.pl (*)
- https://flowbooks.pl/ (*)
- https://www.inbook.pl (*)
- https://ksiegarnia.pwn.pl/ (*)
- https://www.matras.pl/ (*)
- https://www.nieprzeczytane.pl/ (*)
- https://paskarz.pl/ (*)
- https://www.profit24.pl/ (*)
- https://www.znak.com.pl/ (*)
Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:
- My robimy to inaczej! Opowieść o tym, jak organizacje powstają i upadają, by móc odrodzić się na nowo – J. Kotter, H. Rathgeber
- Zostań Drapieżnikiem — R. Mazur, M. Osman
- Od dobrego do wielkiego – J. Collins
- Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko – Tom Phillips
- Filozofia kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie — Maurer R.
- Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins
- Praktyczne metody osiągania sukcesów. Potęga myśli — M. R. Kopmeyer
- Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość Małych firm upada i jak temu zaradzić – Michael E. Gerber
- Myśl i bogać się. Orientacja na cel — Greg S. Reid
- Dekalog szczęścia. Jak nie dać się udawanej radości, ale też nie wpaść w czarną rozpacz — w rozmowach z Beatą Pawłowicz
- Kreowanie Globalnej Marki. Magia Harry’ego Pottera — Stephen Brown
- Twoja wolność finansowa. Poprzez Marketing przez sieć — Andre Blanchard
- Prosta droga do sukcesu — Rafał Motriuk
- Eutyfron. Obrona. Kriton. — Platon
- Listy — Platon
- Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon
- Zasada Dilberta. Szefowie, zebrania, fanaberie dyrekcji i inne plagi widziane z biurowej zagródki — Scott Adams
- Bądź kreatywny i pomysłowy — Barrie Hawkins
- Ludzie przeciwko ludziom — Jacek Santorski
- Emerytura nie jest Ci potrzebna, czyli jak kilka Twoich decyzji może spowodować, że zgromadzisz majątek i szybciej osiągniesz wolność finansową — Jacek Borowiak
- Laptopowy milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci — Mark Anastasi
- 4 godziny, by zostać mistrzem, nie tylko w kuchni — Timothy Ferriss
- Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen
- Sapiens. Od zwierząt do bogów — Yuval Noah Harari
- Niezwykłe historie zwykłych ludzi. Sekrety ich sukcesu — Alfred J. Palla
- Gotowi na start. Jak sprawdzić pomysł na biznes, żeni nie stracić czasu i pieniędzy — Pat Flynn
- Skuteczny e-mail marketing. Dowiedz się, jak skutecznie tworzyć wiadomości i sprzedawać e-mailem — Artur Maciorowski
Źródła
Obraz główny
Materiały
- Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.