Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon

przez | 27 sierpnia, 2020

Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.

Wdrożyłem:

  1. Określam w swoim życiu i działaniach misję oraz wizję.
  2. Poprawiam kompetencje porywania ludzi do pozytywnego działania.
Bestseller dnia w księgarni Złote Myśli

Książkę możesz kupić tutaj:

Notatki:

Istotnym elementem przewagi konkurencyjnej Starbucksa jest niepowtarzalne doświadczenie, jakiego doświadczają klienci podczas transakcji i więź emocjonalna. W czasie rozwoju firmy i optymalizowaniu kawiarni ten element został zagubiony. Warto jest podczas rozwoju firmy nie zapominać o jej wartościach i jej filarach. Zachowanie równowagi pomiędzy wartościami i finansami organizacji jest, zdaniem Howarda Schultza, wyznacznikiem sukcesu.

Wartości Starbucksa to stanowiące jego fundamenty:

  • Szacunek i godność.
  • Pasja i radość.
  • Empatia, poczucie wspólnoty i odpowiedzialności.
  • Autentyczność.

Założyciel firmy ma indywidualne spojrzenie na swoją firmę. Z perspektywy założyciela widzi ją całkiem inaczej niż z perspektywy zawodowego kierownika (dyrektora, prezesa).

Starbucks w 2008 roku przechodził duży kryzys (tak samo, jak reszta świata). W celu poradzenia sobie z nim stworzył Program transformacji. Jako aspirację do wdrożenia programu określił: Jak stać się trwałą, wielką firmą, jedną z najbardziej rozpoznawalnych oraz szanowanych marek na świecie, inspirującą miliony ludzi.

Misją Starbucksa jest: Inspirować i rozwijać ludzi. W każdej chwili: jeden człowiek, jedna kawa, jedno miejsce.

Zarząd został stworzony w celu kontrolowania, czy firma jest dobrze zarządzana, a nie w celu kierowania organizacją. Członkowie zarządu powinni mieć ogromne doświadczenie, być w stanie udzielać przejrzystych wskazówek jako osoby z zewnątrz firmy oraz motywować kierownictwo do podejmowania wyzwań. Dyrektorzy powinni tak samo często przekazywać zarządowi dobre, jak i złe wiadomości. CEO powinien traktować słowa zarządu jako rekomendacje, a nie polecenia. Powinien jednak brać je na poważnie pod uwagę. Wybranie właściwych ludzi ma ogromne znaczenie na sukces przedsięwzięcia.

Kluczem dobrego zarządzania ludźmi może być wymaganie od nich więcej, niż sami myślą, że są w stanie z siebie dać, ale nie żądając od nich niczego, co przekraczałoby ich możliwości. Istotą przywództwa może być umiejętne podejmowanie właściwych decyzji w ciemno, na podstawie własnej wiedzy i mądrości oraz skupiając się na nadrzędnym celu. Niezachwiane przekonanie co do kierunku zmierzania firmy oraz umiejętność porwania ludzi za sobą to umiejętności, które powinien posiadać dobry przywódca.

Zarządzanie Lean było techniką, która pozwoliła Starbucksowi przezwyciężyć kryzys. Zachęcano partnerów do poczucia, że są współwłaścicielami kawiarni i działali jak niezależni przedsiębiorcy. Zarządzanie Lean było wyzwaniem dla kierownictwa, ponieważ musieli znaleźć równowagę między daniem partnerom większej niezależności i kontrolowaniem spełniania standardów.

Książkę możesz kupić tutaj:

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Źródła

Obraz główny

Materiały

  • Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *