Steve Jobs — Walter Isaacson – notatki z książki

przez Karol Bocian | 11 listopada, 2021
Steve Jobs

Przeczytałem ostatnio książkę Steve Jobs Waltera Isaacsona. Jest ona długa i bardzo szczegółowa (czasem moim zdaniem nawet aż zanadto). Kilka rzeczy jest w niej bardzo interesujących). W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.

Wdrożyłem z książki: Steve Jobs:

  1. Ciężką pracę.
  2. Regularne spacerowanie z notatnikiem w ręku.

Notatki z książki: Steve Jobs:

Steve Jobs

Steve Jobs był geniuszem, ale nie we wszystkim był świetny i idealny. Był bardzo trudnym szefem, współpracownikiem i kompanem, ale może właśnie dzięki temu osiągnął sukces. Jobs surowo oceniał swoich pracowników. Nie wszystkim to odpowiadało. Ci, którzy zostali w firmie, osiągali dzięki temu znacząco lepsze wyniki. Steve miał cierpliwość tylko do rzeczy doskonałych.

Myśl inaczej – jak Steve Jobs

Firma Apple nie robiła badań rynku, ponieważ chcieli robić produkty tak bardzo innowacyjne, że klient nawet nie sądził, że będzie ich potrzebował.

Apple

Nazwa tworzyła zabawny dysonans. Jabłko i komputery nie pasują do siebie. Zmusza do zastanowienia się. Sprawia, że marka jest bardziej rozpoznawalna.

Podstawami Apple były świetne produkty, świetny marketing i świetna dystrybucja.

Innowacje

Jedną z innowacji było wprowadzenie metafory blatu biurka dla pulpitu na komputerze. Rozwiązywało to problem posługiwania się komputerem za pomocą rozwiązania powszechnie znanego. Pozwala wykorzystać posiadane przez nas doświadczenie w nowym aspekcie.

Pomysły nie rodzą się poprzez wymianę e-maili i rozmów na czacie, lecz przez wymienianie pomysłów i koncepcji podczas przypadkowych spotkań i wymian wiedzy. Należy stworzyć środowisko, gdzie mózgi zajęte różnymi rzeczami, będą ścierały się (np. mieć jedną ogromną jadalnię, gdzie wszyscy muszą razem jeść).

Perfekcja

Każdy kawałek idealnego produktu musi być idealny, nawet tylna płyta szafy, której klient nigdy nie zobaczy. Ważne jest także opakowanie i sposób prezentacji. Dla ludzi bardzo liczy się wygląd.

Motywacja

Nasze życie jest krótkie. Nie wiemy, kiedy się skończy. Może to być w każdej chwili. Dlatego powinniśmy starać się wykorzystywać jak najlepiej cały czas. Cały czas robić najważniejszą rzecz, którą możemy zrobić w naszym życiu. Łatwiej jest dokonać dużych rzeczy, kiedy jesteśmy młodzi.

Pamiętanie o tym, że niedługo umrzemy, jest najlepszym motywatorem i narzędziem do walki z prokrastynacją. Pozwala też walczyć ze strachem przed porażką. Skoro i tak niedługo umrzesz, to co masz do stracenia, próbując zrobić coś wielkiego?

Wybieranie tego, czego nie robić jest tak samo ważne, jak wybieranie tego, co robić. Jeżeli teraz robimy coś, co jest mało ważne, to nie robimy czegoś, co jest ważne.

Podczas regularnych spotkań Jobs wymagał od każdego zespołu uzasadnienia potrzeby kontynuacji ich prac (nad projektem lub produktem).

Pełna integracja

Apple postawiło na pełną integrację swoich produktów. Aby robić to jak najlepiej, również firma musiała być ze sobą znakomicie zintegrowana. Zespoły prowadziły równolegle prace nad produktami. Również rekrutacja na ważne stanowiska miała charakter pełnej integracji. Budowali kompleksowe usługi, które dawały bezpośrednią wartość klientowi.

Integracja firmy pozwoliła wygrać między innymi z Sony i AOL, ponieważ tamte firmy były podzielone: każdy dział walczył z innym działem oraz nie wprowadzał produktów, które mogłyby podkopać produkty innego działu (unikali kanibalizmu produktowego). To dawało szansę innym firmom (np. Apple) wypuszczać produkty podkopujące ich produkty. Działy w Apple były półautonomiczne, gdzie Jobs sprawował kontrolę nad wszystkimi zespołami. Cała firma miała jeden wspólny rachunek zysków i strat. Dzięki scentralizowanej kontroli cała firma była zintegrowana. Jedna firma tworzyła jeden wielki i spójny system, a nie poszczególne produkty (działy i zespoły), które walczą ze sobą o pieniądze klienta.

Imputowanie

Firma musi przekazywać wszystkimi możliwymi kanałami swoje wartości i swoje znaczenie (kanały marketingowe, produkty, wypowiedzi, działania, opakowania).

Steve Jobs i jego opowieści

Steve Jobs znany jest ze świetnego marketingu i doskonałych produktów. Wprowadzając nowe produkty, zawsze umieszczał je w jakiejś historii. Alex Haley powiedział kiedyś, że najlepszym początkiem przemówienia jest: „Pozwólcie, że opowiem Wam pewną historię”.

Skupienie

Firma Apple pod rządami Jobsa skupiała się maksymalnie na trzech priorytetowych zadaniach. Cała reszta była odkładana na później lub nigdy nierealizowana. Niewielu ludzi na świecie potrafi robić tylko kilka rzeczy oraz odrzucić całą resztę!

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Źródła

Obraz główny

  • Praca własna

Materiały: książka Steve Jobs

  • Steve Jobs — Walter Isaacson

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.

Kategoria: Książkowe wdrożenia Tagi: Apple, Jobs, perfekcja, skupienie, Steve

O Karol Bocian

Programowanie i świat agentów programowalnych, który poznał na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych, wciągnął go w przemysł IT. W trakcie swojej praktyki zawodowej Karol zrozumiał, że nie ważne co się robi i kim się jest, ale wiedza z zarządzania przydaje się wszędzie. Rozpoczął studia na kierunku Zarządzanie i Inżyniera Produkcji. W przypadku Karola zarządzanie to nie tylko teoria czy praca, ale prawie każdy element jego życia, to jego pasja.