Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT — Marcin Dąbrowski

przez Karol Bocian | 16 kwietnia, 2022
Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT — Marcin Dąbrowski

Przeczytałem ostatnio kolejną książkę: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.

Wdrożyłem z książki: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT:

  1. Nie grać w ping-ponga z zadaniami, tylko jak najszybciej je kończyć.
  2. Współpraca z klientem to rozwiązywanie jego wszystkich problemów.

Notatki z książki: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT:

Ta książka nie jest zbyt ciekawa, ponieważ nie ma żadnej fabuły, ale ma bardzo dużo wartościowych informacji, więc mocno polecam jej przeczytanie!

Pierwsze opóźnienia robione są już w procesie sprzedaży danego projektu. Są one tak wielkie, że nigdy nie uda się zrealizować projektu na czas. Aby to poprawić, należy w proces sprzedaży i wyceny zaangażować specjalistów z produkcji oraz zespół, który będzie potem realizował ten produkt (a nie tylko sprzedawców). Pracownik wyceniający zadanie, które ma potem zrobić, zrobi to rzetelniej, bo będzie czuł obowiązek dowiezienia zadania w określonym przez siebie terminie.

Sprzedawcy powinni być nastawieni na długoterminowy zysk firmy i strategiczną wizję rozwoju organizacji, a nie na roczne cele sprzedażowe. Niestety, często wycena projektu jest specjalnie zaniżana, ponieważ zbyt drogiego projektu klient nie weźmie. Jednak, jeżeli klient już się zaangażuje (w tym finansowo) i widzi postępy projektu, to raczej dopłaci, aby został on ukończony.

Tworząc projekty, możesz zacząć myśleć o nim produktowo:

  • Stworzeni produktu sfinansuje Ci projekt u pierwszego klienta. U kolejnych jedynie lekko dostosujesz to, co masz.
  • Pierwszy klient da Ci ogrom wiedzy na temat tworzonego produktu.
  • Tworząc projekt, szukaj problemów generycznych, których rozwiązanie będziesz mógł sprzedać innym klientom. Unikaj implementacji rozwiązań bardzo specyficznych dla danego klienta, ponieważ będzie Ci ciężko zrobić z tego produkt do wdrożenia u innych klientów.
  • Sprzedaż licencji sprawia, że myślisz o nim jak o produkcie, a nie projekcie.

Metodyki zwinne to jedne najuczciwszych podejść do realizacji projektu (dla klienta i dostawcy). Regularne płatności za postępy w projekcie są najlepszym modelem rozliczeń. Dostawca ma dużą motywację, aby osiągać kamienie milowe, a klient czuje, że płaci za zrobione rzeczy. Każda kolejna płatność zbliża klienta z dostawcą. Płatności z góry (dużo na początku projektu) szybciej wiążą klienta z dostawcą (efekt utopionych kosztów), ale często kończą się źle (gdy koszty rosną, klient nie chce dopłacać, u klienta projekt przestaje mieć wysoki priorytet, bo już nie będzie wysokich wpływów z niego).

W kontaktach z klientem stawiaj na doświadczonych specjalistów: wiedzą ile może zająć praca, nie pozwolą na nadużycia przez klienta. Musisz być świadomy, że po stronie klienta jest wiele różnych interesów. Np. niektóre osoby mogą utrudniać projekty, bo boją się np. że automatyzacja danego procesu zabierze im pracę lub władzę.

Realizując projekt, pamiętaj, że jest on elementem (powinien być) długotrwałej relacji z klientem. Lepiej jest przecież prowadzić biznes, w którym regularnie współpracujemy z naszymi klientami, a nie co chwilę musimy szukać nowych. Pokazuj klientowi, że jesteś jego partnerem biznesowym i naprawdę rozwiązujesz jego problemy.

Opóźnienia mogą również zdarzyć się po stronie klienta. Nie jest to powód do radości. Pomóż wtedy klientowi, bo opóźniony projekt (nawet z winy klienta), może być nagle porzucony, nie przynosi wartości, zasmuca klienta. Pomagając mu, poprawiasz Waszą relację. Nie trać czasu na roztrząsanie problemu, tylko rozwiązuj go! Przerzucanie problemów to strata czasu, a nie rozwiązywanie. Ulokowanie zespołu u klienta jest również bardzo dobrym pomysłem. Słyszy on ploteczki, poznaje lepiej biznes i politykę firmy, ma ekspresowo informacje z pierwszej ręki, spotyka się z różnymi osobami na miłe pogawędki przy kawce. Jeżeli większość ważnych i opiniotwórczych osób od strony klienta uważa, że robimy wszystkie, aby rozwiązać problemy, to projekt ma duże szanse powodzenia.

Wszyscy są odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów i porażkę projektu. Każdy musi walczyć o to, aby zadania były kończone na czas. Nie przerzucaj ich na innych, lecz bierz się do roboty i walcz, aby były zrobione na czas.

Techniki radzenia sobie z opóźnieniami:

  • Akceptacja.
  • Zmiana priorytetów i przeplanowanie projektu.
  • Zmiana zakresu.
  • Szybsze wejście w testu UAT.

Im szybciej rozpoczniesz testy UAT, tym lepiej. Klient zobaczy prawdziwe efekty Twojej pracy, będzie obserwował kolejne poprawki i nowe funkcje (postępy prac). Będziecie mieli krótką pętlę informacji zwrotnej.

Doceniaj testerów (inżynierów jakości). Mają oni ogromną wiedzę biznesową. Dbaj o swój zespół. Strata jednej osoby jest bardzo dotkliwa, a jak dochodzi do tego jeszcze zatrudnienie nowej, to koszty są ogromne. Stawiaj na bardzo doświadczone osoby. Mały zespół ekspertów zrobi znacznie więcej i lepiej niż dwa razy większy zespół juniorów.

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Źródła

Obraz główny

  • Onepress i Helion

Materiały – książka: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT:

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.

O autorze

Marcin Dąbrowski – prowadził i nadzorował duże projekty dla największych na świecie grup telekomunikacyjnych (między innymi T-Mobile, Orange, Telefonica, O2, Vodafone) w różnych częściach świata (Europa, Ameryka Południowa, Bliski Wschód, Azja i Daleki Wschód); pracował z klientami reprezentującymi skrajne kultury narodowe oraz organizacyjne. Był odpowiedzialny za wszystkie części organizacji IT (do 1400 osób), od sprzedaży, konsultingu i marketingu, przez działy rozwoju i produkcji oprogramowania, po wdrożenia i utrzymanie. W latach 2007 – 2010 prowadził badania naukowe w Katedrze Telekomunikacji AGH. W tym czasie publikował artykuły naukowe między innymi dla ACM CCS DIM 2008, IEEE ICCS 2008, SECURWARE 2008, China Communications. Był również autorem kontrybucji do ITU-T. Jest absolwentem AGH. Ukończył studia na kierunkach elektronika i telekomunikacja oraz informatyka.

Kategoria: Książkowe wdrożenia

O Karol Bocian

Programowanie i świat agentów programowalnych, który poznał na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych, wciągnął go w przemysł IT. W trakcie swojej praktyki zawodowej Karol zrozumiał, że nie ważne co się robi i kim się jest, ale wiedza z zarządzania przydaje się wszędzie. Rozpoczął studia na kierunku Zarządzanie i Inżyniera Produkcji. W przypadku Karola zarządzanie to nie tylko teoria czy praca, ale prawie każdy element jego życia, to jego pasja.