Przeczytałem ostatnio kolejną książkę: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.
Wdrożyłem z książki: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT:
- Nie grać w ping-ponga z zadaniami, tylko jak najszybciej je kończyć.
- Współpraca z klientem to rozwiązywanie jego wszystkich problemów.
Notatki z książki: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT:
Ta książka nie jest zbyt ciekawa, ponieważ nie ma żadnej fabuły, ale ma bardzo dużo wartościowych informacji, więc mocno polecam jej przeczytanie!
Pierwsze opóźnienia robione są już w procesie sprzedaży danego projektu. Są one tak wielkie, że nigdy nie uda się zrealizować projektu na czas. Aby to poprawić, należy w proces sprzedaży i wyceny zaangażować specjalistów z produkcji oraz zespół, który będzie potem realizował ten produkt (a nie tylko sprzedawców). Pracownik wyceniający zadanie, które ma potem zrobić, zrobi to rzetelniej, bo będzie czuł obowiązek dowiezienia zadania w określonym przez siebie terminie.
Sprzedawcy powinni być nastawieni na długoterminowy zysk firmy i strategiczną wizję rozwoju organizacji, a nie na roczne cele sprzedażowe. Niestety, często wycena projektu jest specjalnie zaniżana, ponieważ zbyt drogiego projektu klient nie weźmie. Jednak, jeżeli klient już się zaangażuje (w tym finansowo) i widzi postępy projektu, to raczej dopłaci, aby został on ukończony.
Tworząc projekty, możesz zacząć myśleć o nim produktowo:
- Stworzeni produktu sfinansuje Ci projekt u pierwszego klienta. U kolejnych jedynie lekko dostosujesz to, co masz.
- Pierwszy klient da Ci ogrom wiedzy na temat tworzonego produktu.
- Tworząc projekt, szukaj problemów generycznych, których rozwiązanie będziesz mógł sprzedać innym klientom. Unikaj implementacji rozwiązań bardzo specyficznych dla danego klienta, ponieważ będzie Ci ciężko zrobić z tego produkt do wdrożenia u innych klientów.
- Sprzedaż licencji sprawia, że myślisz o nim jak o produkcie, a nie projekcie.
Metodyki zwinne to jedne najuczciwszych podejść do realizacji projektu (dla klienta i dostawcy). Regularne płatności za postępy w projekcie są najlepszym modelem rozliczeń. Dostawca ma dużą motywację, aby osiągać kamienie milowe, a klient czuje, że płaci za zrobione rzeczy. Każda kolejna płatność zbliża klienta z dostawcą. Płatności z góry (dużo na początku projektu) szybciej wiążą klienta z dostawcą (efekt utopionych kosztów), ale często kończą się źle (gdy koszty rosną, klient nie chce dopłacać, u klienta projekt przestaje mieć wysoki priorytet, bo już nie będzie wysokich wpływów z niego).
W kontaktach z klientem stawiaj na doświadczonych specjalistów: wiedzą ile może zająć praca, nie pozwolą na nadużycia przez klienta. Musisz być świadomy, że po stronie klienta jest wiele różnych interesów. Np. niektóre osoby mogą utrudniać projekty, bo boją się np. że automatyzacja danego procesu zabierze im pracę lub władzę.
Realizując projekt, pamiętaj, że jest on elementem (powinien być) długotrwałej relacji z klientem. Lepiej jest przecież prowadzić biznes, w którym regularnie współpracujemy z naszymi klientami, a nie co chwilę musimy szukać nowych. Pokazuj klientowi, że jesteś jego partnerem biznesowym i naprawdę rozwiązujesz jego problemy.
Opóźnienia mogą również zdarzyć się po stronie klienta. Nie jest to powód do radości. Pomóż wtedy klientowi, bo opóźniony projekt (nawet z winy klienta), może być nagle porzucony, nie przynosi wartości, zasmuca klienta. Pomagając mu, poprawiasz Waszą relację. Nie trać czasu na roztrząsanie problemu, tylko rozwiązuj go! Przerzucanie problemów to strata czasu, a nie rozwiązywanie. Ulokowanie zespołu u klienta jest również bardzo dobrym pomysłem. Słyszy on ploteczki, poznaje lepiej biznes i politykę firmy, ma ekspresowo informacje z pierwszej ręki, spotyka się z różnymi osobami na miłe pogawędki przy kawce. Jeżeli większość ważnych i opiniotwórczych osób od strony klienta uważa, że robimy wszystkie, aby rozwiązać problemy, to projekt ma duże szanse powodzenia.
Wszyscy są odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów i porażkę projektu. Każdy musi walczyć o to, aby zadania były kończone na czas. Nie przerzucaj ich na innych, lecz bierz się do roboty i walcz, aby były zrobione na czas.
Techniki radzenia sobie z opóźnieniami:
- Akceptacja.
- Zmiana priorytetów i przeplanowanie projektu.
- Zmiana zakresu.
- Szybsze wejście w testu UAT.
Im szybciej rozpoczniesz testy UAT, tym lepiej. Klient zobaczy prawdziwe efekty Twojej pracy, będzie obserwował kolejne poprawki i nowe funkcje (postępy prac). Będziecie mieli krótką pętlę informacji zwrotnej.
Doceniaj testerów (inżynierów jakości). Mają oni ogromną wiedzę biznesową. Dbaj o swój zespół. Strata jednej osoby jest bardzo dotkliwa, a jak dochodzi do tego jeszcze zatrudnienie nowej, to koszty są ogromne. Stawiaj na bardzo doświadczone osoby. Mały zespół ekspertów zrobi znacznie więcej i lepiej niż dwa razy większy zespół juniorów.
Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:
- My robimy to inaczej! Opowieść o tym, jak organizacje powstają i upadają, by móc odrodzić się na nowo – J. Kotter, H. Rathgeber
- Zostań Drapieżnikiem — R. Mazur, M. Osman
- Od dobrego do wielkiego – J. Collins
- Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko – Tom Phillips
- Filozofia kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie — Maurer R.
- Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins
- Praktyczne metody osiągania sukcesów. Potęga myśli — M. R. Kopmeyer
- Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość Małych firm upada i jak temu zaradzić – Michael E. Gerber
- Myśl i bogać się. Orientacja na cel — Greg S. Reid
- Dekalog szczęścia. Jak nie dać się udawanej radości, ale też nie wpaść w czarną rozpacz — w rozmowach z Beatą Pawłowicz
- Kreowanie Globalnej Marki. Magia Harry’ego Pottera — Stephen Brown
- Twoja wolność finansowa. Poprzez Marketing przez sieć — Andre Blanchard
- Prosta droga do sukcesu — Rafał Motriuk
- Eutyfron. Obrona. Kriton. — Platon
- Listy — Platon
- Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon
- Zasada Dilberta. Szefowie, zebrania, fanaberie dyrekcji i inne plagi widziane z biurowej zagródki — Scott Adams
- Bądź kreatywny i pomysłowy — Barrie Hawkins
- Ludzie przeciwko ludziom — Jacek Santorski
- Emerytura nie jest Ci potrzebna, czyli jak kilka Twoich decyzji może spowodować, że zgromadzisz majątek i szybciej osiągniesz wolność finansową — Jacek Borowiak
- Laptopowy milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci — Mark Anastasi
- 4 godziny, by zostać mistrzem, nie tylko w kuchni — Timothy Ferriss
- Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen
- Sapiens. Od zwierząt do bogów — Yuval Noah Harari
- Niezwykłe historie zwykłych ludzi. Sekrety ich sukcesu — Alfred J. Palla
- Gotowi na start. Jak sprawdzić pomysł na biznes, żeby nie stracić czasu i pieniędzy — Pat Flynn
- Skuteczny e-mail marketing. Dowiedz się, jak skutecznie tworzyć wiadomości i sprzedawać e-mailem — Artur Maciorowski
- Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google — Galloway Scott
- Biznes, czyli sztuka budowania relacji — Miłosz Brzeziński
- Życiologia, czyli o mądrym zarządzaniu czasem — Miłosz Brzeziński
- Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji — Thich Nhat Hanh
- Umysł miliardera. 20 zasad bogactwa i sukcesu najbogatszych ludzi świata — Rafael Badziag
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson
- Jak zdobyć bogactwo. Najważniejsze nauki jednego z najbogatszych brytyjskich przedsiębiorców — Felix Dennis
- Jak zarobić duże pieniądze. 88 sposobów na bogactwo i sukces — Felix Dennis
- Zdobywanie fortuny. Praktyczne metody osiągania sukcesów — M. R. Kopmeyer
- Miliarderzy. Kariery najbogatszych ludzi świata przedstawiają tajemnice swoich sukcesów — Charles-Albert Poissant, Christian Godefroy
- Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX — Ashlee Vance
- Finansowa forteca. Jak inwestować skutecznie i mieć święty spokój — Marcin Iwuć
- Specyfikacja na przykładach. Poznaj zwinne metody pracy i dostarczaj właściwe oprogramowanie — Gojko Adzic
- Oprogramowanie łatwe w utrzymaniu. Pisz kod podatny na przyszłe zmiany — Joost Visser
- Jak uczyć się efektywnie: metody i motywacja: praktyczny poradnik — Edwin A. Locke
- Wy wszyscy moi ja — Miłosz Brzeziński
- Jak odgracić dom — Dana K. White
- Doskonała kariera — Max Eggert – moje notatki
- Steve Jobs — Walter Isaacson – notatki z książki
- Jak uniknąć pomyłek — Robert E. Mittelstaedt, Jr.
- Głowa do liczb — dr Barbara Oakley
- Najbogatszy człowiek w Babilonie — George S. Clason
- Wielkie marzenia? Szimon Peres i jego książka
- 25 miniemerytur — Jakub B. Bączek
- Jakoś wkrótce — Kelly i Zach Weinersmithowie
- Wielcy z wyboru — Jim Collins, Morten T. Hansen
- Jak upadają giganci — Jim Collins – notatki
- Wizjonerskie organizacje — Jim Collins, Jerry I. Porras
- Współbieżność w języku C#. Receptury — Stephen Cleary
- Myślenie strategiczne — Harris Vincent
- Wszyscy kłamią… — Seth Stephens-Davidowitz
- W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich — Eric Berne
- Doskonała obsługa klienta — Ted Johns
- Bogaty albo biedny po prostu różni mentalnie — T. Harv Eker
- Unscripted Życie wolność przedsiębiorczość — MJ DeMarco
- Emo Sapiens Harmonia emocji i rozumu – Rafał Ohme
- Nieznane więzi natury — Peter Wohlleben
- Adaptywny kod. Zwinne programowanie wzorce projektowe i SOLID-ne zasady – Gary McLean Hall
- Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT — Marcin Dąbrowski
- Jak skutecznie współdziałać w miejscu pracy — Kevin Narramore
- Organizacja spotkań Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu — Carol R. Anderson
- WikiLeaks od środka — Daniel Domscheit-Berg
- Niepowstrzymany rozwój Jak zmieniać firmę gdy zmienia się rynek — Chris Zook
- Postaw na swoim Praktyczne sposoby jak wywierać wpływ na innych — Nicole Soames
- Magia zmiany Przekrocz własne granice i osiągnij cel — Czarodziej Jakub
- Jak to ogarnąć? Praktyczny poradnik zarządzania szczęściem — Agnieszka Stefaniuk
- Gdzie rosną pieniądze Pierwszy poradnik o tym jak znaleźć pieniądze nie wychodząc z domu — Joanna Dymmel
- Unf*ck yourself Napraw się Mniej myśl więcej żyj — Gary John Bishop
- Stwórz jednorożca Od idei po startup wart miliony — Kubera Grzegorz
- Dowiedz się jak zarabiać online bez inwestycji — Łukasz Cichocki
- Zostań ultrasamoukiem Jak mistrzowsko opanować twarde umiejętności w zadziwiająco krótkim czasie — Scott Young
- Korposzczury Jak kultura korpo zrobiła z naszej pracy piekło — Dan Lyons
- Steve Jobs gdzie pada jabłko iPrzewodnik dla nowej generacji — Jay Elliot
- Wrzuć na luz jak poskromić i uspokoić swój umysł — Serge Marquis
- Wszystko zaczyna się w głowie: a kończy gdy nie działasz — Karolina Cwalina-Stępniak
- Zero Waste: śmieć mniej żyj lepiej — Amy Korst
- Liderzy jedzą na końcu — Simon Sinek
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul
- Gra bez końca — Simon Sinek
- Mój Ojciec Mój Przyjaciel — André Stern, Arno Stern
- Gospodarka nie-wiedzy — Krzysztof Jan Konsztowicz
- Genialny sprzedawca — Tony Buzan Richard Israel
- Ciągłe dostarczanie oprogramowania Kompletny przewodnik — Eberhard Wolff
- WOPR Życiu na ratunek — Dawid Góra
- Krótka historia czasu Od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur — Stephen Hawking
- O pszczołach i ludziach – Lotte Möller
- Jak umiejętnie sprzedawać i zwielokrotniać dochody — Bettger Frank
- Rio Anaconda – Wojciech Cejrowski
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul – Książkowe wdrożenia
- Zamiast wychowania O sile relacji z dzieckiem — Jesper Juul
- Bóg i Stephen Hawking. Czyj to w końcu projekt? — John Lennox
Źródła
Obraz główny
- Onepress i Helion
Materiały – książka: Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT:
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.
O autorze
Marcin Dąbrowski – prowadził i nadzorował duże projekty dla największych na świecie grup telekomunikacyjnych (między innymi T-Mobile, Orange, Telefonica, O2, Vodafone) w różnych częściach świata (Europa, Ameryka Południowa, Bliski Wschód, Azja i Daleki Wschód); pracował z klientami reprezentującymi skrajne kultury narodowe oraz organizacyjne. Był odpowiedzialny za wszystkie części organizacji IT (do 1400 osób), od sprzedaży, konsultingu i marketingu, przez działy rozwoju i produkcji oprogramowania, po wdrożenia i utrzymanie. W latach 2007 – 2010 prowadził badania naukowe w Katedrze Telekomunikacji AGH. W tym czasie publikował artykuły naukowe między innymi dla ACM CCS DIM 2008, IEEE ICCS 2008, SECURWARE 2008, China Communications. Był również autorem kontrybucji do ITU-T. Jest absolwentem AGH. Ukończył studia na kierunkach elektronika i telekomunikacja oraz informatyka.