Przeczytałem ostatnio książkę: Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.
Wdrożyłem z książki: Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy:
- Używam Google Trends do sprawdzania, czego ludzie naprawdę poszukują. Stawiam na to, co ludzie robią, a nie co mówią.
Notatki z książki: Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy:
Big Data daje nam ogromne możliwości. Facebook, Twitter oraz wyszukiwania Google to skarbnica wiedzy. Są to jednak różne dane. Zazwyczaj wyszukiwania w Google są szczere, zaś dane w social mediach są wybrane (tylko piękne zdjęcia i miłe chwile) oraz wyolbrzymione (filtry na Instagramie). Wszyscy kłamią…
Wyszukiwania w Google pozwalają wykonać wiele badań. Na przykład dane z wyszukiwań pozwoliły znaleźć symptomy raka trzustki. Szukano je w taki sposób:
- Szukasz wszystkich osób, które wpisały w wyszukiwarkę, że mają raka trzustki.
- Szukasz wszystkich osób, które wpisywały coś w wyszukiwarkę, ale nie mają raka trzustki.
- Szukasz różnic między tymi osobami, np.
- Pierwsza grupa wpisywała ból pleców i żółknięcie skóry, a grupa druga wpisywała albo ból pleców, albo żółtą skórę, nigdy razem. Ta para jest (może być) symptomem.
Ludzie oficjalnie nie przyznają się do wielu rzeczy (na FB, w ankietach). Z tego powodu nasz obraz społeczeństwa odbiega od rzeczywistości. Prawdę możemy znaleźć:
- W prawdziwych działaniach (np. anonimowe głosowanie), ale nie zawsze (np. gdy działanie nie jest anonimowe).
- W anonimowym wyszukiwaniu informacji w Google i innych wyszukiwarkach (to nie zawsze jest anonimowe, ale ludzie rzadko biorą to pod uwagę). W wyszukiwarkach są szczere i prawdziwe informacje (o ile wyszukiwarka nie podpowiada wpisywanej frazy oraz my mamy małe doświadczenia z danym medium i nie dostosowujemy wpisywanych informacji do niego).
Przeglądanie wyszukiwań ludzi daje wiele informacji, również o małych grupach (w skali świata są one duże). Można znaleźć wiele korelacji i prognozować przyszłość na podstawie aktualnie wyszukiwanych informacji przez ludzi. Można też obserwować, jak dane działanie zostało odebrane (np. sprawdzić, czy w internecie huczy). Ludzie wpisują w wyszukiwarkę nie tylko pytania, ale również swoje prywatne przemyślenia (Google jest jak konfesjonał).
Internet to również wiele kłamstw i niedomówień. W mediach społecznościowych zamieszczamy tylko najfajniejsze wycinki naszego życia (często je ubarwiając), a o tej niefajnej części naszego życia w ogóle nie mówimy. Media społecznościowe zawierają takie informacje, którymi podzieliłbyś się z innymi ludźmi — a jak wiemy, tajemnic innym ludziom nie zdradzamy. Media społecznościowe są przeciwieństwem serum prawdy.
Na przykładzie historii o Netflixie można zobaczyć, że często robimy coś, bo chcemy jacyś być. Np. w Netflixie można było zapisać sobie listę filmów do obejrzenia. I ludzie wpisywali tam bardzo ambitne filmy, ale ich nie oglądali. Dlaczego? Bo zazwyczaj nie chce nam się oglądać wymagających filmów. Wolimy jakieś przyjemne seanse. Dlaczego zatem ludzie ich nie wpisywali? Bo głupio się przyznać, nawet przed sobą samym, że jesteśmy przeciętni, nie interesujemy się ambitnym kinem, lecz zwykłymi romantycznymi komediami.
Big Data zmieniają formę nauk humanistycznych. Mogą być jak fizyka — oparte na liczbach i prawdziwych działaniach. Pozwalają robić wiele eksperymentów w krótkim czasie. Przydatne są tutaj testy A/B, gdzie prezentujemy części osób opcję pierwszą, a opcję drugą pozostałym i sprawdzamy, jak na nie reagują. Niestety, w naukach humanistycznych nie znajdziemy prostych reguł jak w fizyce. Ludzie wciąż ewoluują, adaptują się i zmieniają.
W książce przedstawionych jest wiele ciekawych historii. Jedną z nich jest książka o kupowaniu konia wyścigowego. Bogaty szejk zatrudnił specjalistów do wybrania najlepszego konia wyścigowego. Jego specjaliści byli jednak inni niż wszyscy pozostali. Wszyscy specjaliści opierali głównie swoje predykcje co do szans na zwycięstwa danego konia o jego rodowód. Ci specjaliści dodali jednak dużo więcej badań. Mierzyli np. wielkość serca. Po kilku dniach robienia różnych pomiarów specjaliści szejka doradzili mu, aby nie sprzedawał swojego konia, bo on właśnie jest tym najlepszym. Po jakimś czasie ten właśnie koń przeszedł do historii jako najlepszy!
Inną ciekawą historią jest opowieść o wyszukaniach typu: jak zabić swoją dziewczynę. Takie wyszukiwania czasami kończą się zabójstwami. Czy zatem powinniśmy czytać wszystkie wyszukiwania, a gdy pojawi się powyższe, to wysyłać policję? A co z wolnością słowa i etyką? A może powinniśmy w tej sytuacji powiadomić tę biedną dziewczynę? Co ciekawe, takich wyszukiwań jest bardzo dużo, a zabójstw jest naprawdę niewiele. W dodatku, gdyby przestępcy dowiedzieli się, że są śledzeni, zmieniliby swoje zwyczaje. Oberwałoby się za to (inwigilacją) zwykłym Kowalskim.
Jest jeszcze inna strona takich wyszukiwań: jeżeli zanonimizujemy dane i będziemy tylko śledzili trendy, wtedy możemy reagować na grupę — bez ograniczania wolności oraz z większą efektywnością. Prawdopodobieństwo, że ktoś, kto wpisał: śmierć muzułmanom, zrobi im krzywdę, jest niewielkie. Lecz prawdopodobieństwo ataku na muzułmanów w mieście, w którym znacząco wzrosła liczba takich wpisów, bardzo się zwiększa. Co zatem można zrobić? Można obserwować trendy i na nie reagować. Np. zaobserwowaliśmy wzrost wyszukiwań: jak popełnić samobójstwo -> robimy kampanie zwiększająca radość z życia. Zaobserwowaliśmy wzrost wpisów: śmierć muzułmanom -> wypuszczamy więcej patroli policji oraz przeprowadzamy akcję integracji ze społecznością muzułmańską.
I na sam koniec, jedna z najważniejszych rzeczy. Musimy nauczyć się i zwracać na to baczną uwagę: jest ogromna różnica między korelacją i przyczynowością. Korelacja często nie implikuje przyczynowości. W celu wykrycia, czy coś jest ze sobą tylko skorelowane, czy zachodzi przyczynowość, można zastosować środek placebo — część badanych nie dostaje nowego bodźca, lecz myślą, że dostają.
Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:
- My robimy to inaczej! Opowieść o tym, jak organizacje powstają i upadają, by móc odrodzić się na nowo – J. Kotter, H. Rathgeber
- Zostań Drapieżnikiem — R. Mazur, M. Osman
- Od dobrego do wielkiego – J. Collins
- Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko – Tom Phillips
- Filozofia kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie — Maurer R.
- Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins
- Praktyczne metody osiągania sukcesów. Potęga myśli — M. R. Kopmeyer
- Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość Małych firm upada i jak temu zaradzić – Michael E. Gerber
- Myśl i bogać się. Orientacja na cel — Greg S. Reid
- Dekalog szczęścia. Jak nie dać się udawanej radości, ale też nie wpaść w czarną rozpacz — w rozmowach z Beatą Pawłowicz
- Kreowanie Globalnej Marki. Magia Harry’ego Pottera — Stephen Brown
- Twoja wolność finansowa. Poprzez Marketing przez sieć — Andre Blanchard
- Prosta droga do sukcesu — Rafał Motriuk
- Eutyfron. Obrona. Kriton. — Platon
- Listy — Platon
- Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon
- Zasada Dilberta. Szefowie, zebrania, fanaberie dyrekcji i inne plagi widziane z biurowej zagródki — Scott Adams
- Bądź kreatywny i pomysłowy — Barrie Hawkins
- Ludzie przeciwko ludziom — Jacek Santorski
- Emerytura nie jest Ci potrzebna, czyli jak kilka Twoich decyzji może spowodować, że zgromadzisz majątek i szybciej osiągniesz wolność finansową — Jacek Borowiak
- Laptopowy milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci — Mark Anastasi
- 4 godziny, by zostać mistrzem, nie tylko w kuchni — Timothy Ferriss
- Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen
- Sapiens. Od zwierząt do bogów — Yuval Noah Harari
- Niezwykłe historie zwykłych ludzi. Sekrety ich sukcesu — Alfred J. Palla
- Gotowi na start. Jak sprawdzić pomysł na biznes, żeby nie stracić czasu i pieniędzy — Pat Flynn
- Skuteczny e-mail marketing. Dowiedz się, jak skutecznie tworzyć wiadomości i sprzedawać e-mailem — Artur Maciorowski
- Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google — Galloway Scott
- Biznes, czyli sztuka budowania relacji — Miłosz Brzeziński
- Życiologia, czyli o mądrym zarządzaniu czasem — Miłosz Brzeziński
- Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji — Thich Nhat Hanh
- Umysł miliardera. 20 zasad bogactwa i sukcesu najbogatszych ludzi świata — Rafael Badziag
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson
- Jak zdobyć bogactwo. Najważniejsze nauki jednego z najbogatszych brytyjskich przedsiębiorców — Felix Dennis
- Jak zarobić duże pieniądze. 88 sposobów na bogactwo i sukces — Felix Dennis
- Zdobywanie fortuny. Praktyczne metody osiągania sukcesów — M. R. Kopmeyer
- Miliarderzy. Kariery najbogatszych ludzi świata przedstawiają tajemnice swoich sukcesów — Charles-Albert Poissant, Christian Godefroy
- Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX — Ashlee Vance
- Finansowa forteca. Jak inwestować skutecznie i mieć święty spokój — Marcin Iwuć
- Specyfikacja na przykładach. Poznaj zwinne metody pracy i dostarczaj właściwe oprogramowanie — Gojko Adzic
- Oprogramowanie łatwe w utrzymaniu. Pisz kod podatny na przyszłe zmiany — Joost Visser
- Jak uczyć się efektywnie: metody i motywacja: praktyczny poradnik — Edwin A. Locke
- Wy wszyscy moi ja — Miłosz Brzeziński
- Jak odgracić dom — Dana K. White
- Doskonała kariera — Max Eggert – moje notatki
- Steve Jobs — Walter Isaacson – notatki z książki
- Jak uniknąć pomyłek — Robert E. Mittelstaedt, Jr.
- Głowa do liczb — dr Barbara Oakley
- Najbogatszy człowiek w Babilonie — George S. Clason
- Wielkie marzenia? Szimon Peres i jego książka
- 25 miniemerytur — Jakub B. Bączek
- Jakoś wkrótce — Kelly i Zach Weinersmithowie
- Wielcy z wyboru — Jim Collins, Morten T. Hansen
- Jak upadają giganci — Jim Collins – notatki
- Wizjonerskie organizacje — Jim Collins, Jerry I. Porras
- Współbieżność w języku C#. Receptury — Stephen Cleary
- Myślenie strategiczne — Harris Vincent
- Wszyscy kłamią… — Seth Stephens-Davidowitz
- W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich — Eric Berne
- Doskonała obsługa klienta — Ted Johns
- Bogaty albo biedny po prostu różni mentalnie — T. Harv Eker
- Unscripted Życie wolność przedsiębiorczość — MJ DeMarco
- Emo Sapiens Harmonia emocji i rozumu – Rafał Ohme
- Nieznane więzi natury — Peter Wohlleben
- Adaptywny kod. Zwinne programowanie wzorce projektowe i SOLID-ne zasady – Gary McLean Hall
- Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT — Marcin Dąbrowski
- Jak skutecznie współdziałać w miejscu pracy — Kevin Narramore
- Organizacja spotkań Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu — Carol R. Anderson
- WikiLeaks od środka — Daniel Domscheit-Berg
- Niepowstrzymany rozwój Jak zmieniać firmę gdy zmienia się rynek — Chris Zook
- Postaw na swoim Praktyczne sposoby jak wywierać wpływ na innych — Nicole Soames
- Magia zmiany Przekrocz własne granice i osiągnij cel — Czarodziej Jakub
- Jak to ogarnąć? Praktyczny poradnik zarządzania szczęściem — Agnieszka Stefaniuk
- Gdzie rosną pieniądze Pierwszy poradnik o tym jak znaleźć pieniądze nie wychodząc z domu — Joanna Dymmel
- Unf*ck yourself Napraw się Mniej myśl więcej żyj — Gary John Bishop
- Stwórz jednorożca Od idei po startup wart miliony — Kubera Grzegorz
- Dowiedz się jak zarabiać online bez inwestycji — Łukasz Cichocki
- Zostań ultrasamoukiem Jak mistrzowsko opanować twarde umiejętności w zadziwiająco krótkim czasie — Scott Young
- Korposzczury Jak kultura korpo zrobiła z naszej pracy piekło — Dan Lyons
- Steve Jobs gdzie pada jabłko iPrzewodnik dla nowej generacji — Jay Elliot
- Wrzuć na luz jak poskromić i uspokoić swój umysł — Serge Marquis
- Wszystko zaczyna się w głowie: a kończy gdy nie działasz — Karolina Cwalina-Stępniak
- Zero Waste: śmieć mniej żyj lepiej — Amy Korst
- Liderzy jedzą na końcu — Simon Sinek
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul
- Gra bez końca — Simon Sinek
- Mój Ojciec Mój Przyjaciel — André Stern, Arno Stern
- Gospodarka nie-wiedzy — Krzysztof Jan Konsztowicz
- Genialny sprzedawca — Tony Buzan Richard Israel
- Ciągłe dostarczanie oprogramowania Kompletny przewodnik — Eberhard Wolff
- WOPR Życiu na ratunek — Dawid Góra
- Krótka historia czasu Od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur — Stephen Hawking
- O pszczołach i ludziach – Lotte Möller
- Jak umiejętnie sprzedawać i zwielokrotniać dochody — Bettger Frank
- Rio Anaconda – Wojciech Cejrowski
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul – Książkowe wdrożenia
- Zamiast wychowania O sile relacji z dzieckiem — Jesper Juul
- Bóg i Stephen Hawking. Czyj to w końcu projekt? — John Lennox
- Rodzic jako przywódca stada. Pełne miłości przywództwo w rodzinie — Jesper Juul
Źródła
Obraz główny
- Praca własna – książka: Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy.
- https://www.pexels.com/video/man-in-a-hammock-at-the-beach-6502118/
Materiały: książka: Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy:
- Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy — Seth Stephens-Davidowitz
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.