Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji — Thich Nhat Hanh

przez | 11 kwietnia, 2021

Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.

Wdrożyłem:

  1. Regularną medytację opartą na głębokim oddychaniu oraz obserwowaniu swoich myśli i uczuć (jedno z codziennych zadań).
  2. Trenowanie uważności podczas dnia.
Bestseller dnia w księgarni Złote Myśli

Książkę możesz kupić tutaj:

Notatki:

Są dwa sposoby robienia czynności: pierwszy służy temu, aby coś zrobić (osiągnąć), drugi, aby robić daną czynność. Zazwyczaj żyjemy w innym czasie. Zmywając naczynia, nie przeżywamy obecnej chwili, lecz myślimy o przyszłości lub przeszłości. Rzadko kiedy żyjemy w teraźniejszości. Medytacja i uważność (na pozycję ciała, oddech, uczucia, myśli) pozwala zacząć żyć tu i teraz.

Nie ma czegoś takiego jak marnowanie czasu. Każdy czas jest Twój, możesz go inaczej wykorzystać, ale każdy z nich możesz w pełni wykorzystywać. Aby to zrobić, musimy zmienić nasze podejście oraz być bardziej świadomi i uważni.

Uważności oraz skupienie uwagi możemy ćwiczyć. Pomocnym w tym jest trening oddechu i skupianie się na nim. Można praktykować:

  • Leżenie na ziemi i obserwowanie jak brzuch i klatka piersiowa poruszają się podczas oddychania.
  • Głębokie oddychanie.
  • Liczenie oddechów.
  • Wydłużanie fazy wdychania i wydychania.
  • Skupieniu na oddechu i odrzucaniu innych myśli.
  • Głębokim oddychaniu i obserwowaniu pojawiających się myśli i uczuć.
  • Półuśmiechu podczas głębokiego oddychania i skupiania się na jakimś temacie (wyobrażanie spadającego kamienia, bliskiej osoby, śmierci, współzależności różnych rzeczy).
  • Głębokim oddychaniu i odczuwaniu wdzięczności.
  • Głębokim oddychaniu i otwieraniu się na uczucie radości.
  • Uważnym wykonywaniu jakiejś czynności.

Trening oddechu pozwala uspokoić myśli i uczucia, zrelaksować się, skupić, odświeżyć umysł, odprężyć się.

Pracuj i działaj najlepiej, jak potrafisz. Takim działaniem będziesz zachęcał innych do tego samego. Najważniejszy czas jest dokładnie teraz — bądź uważny i wykorzystuj go w pełni, bo jest to jedyny czas, jaki masz. Skup się na zadaniu, doceń rozmówcę, zaangażuj się całkowicie.

Przed każdym ważnym spotkaniem i zadaniem warto zrobić trening głębokiego oddychania.

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Książkę możesz kupić tutaj:

Źródła

Obraz główny

  • Praca własna

Materiały

  • Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji — Thich Nhat Hanh

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *