Przeczytałem ostatnio kolejną książkę. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem oraz które wdrożyłem w swoim życiu. Staram się z każdej książki wdrażać minimum jedną rzecz.
Spis treści
Wdrożyłem:
- Staram się być zmieniaczem, aby świat musiał się adaptować do moich zmian, a nie ja do jego.
Notatki:
Scott Adams przepracował w korporacji wiele lat. W zabawny sposób przedstawia absurdy pracy w takich firmach. Większość książki skupiona jest właśnie na krytyce korporacji oraz sposobach, jak wykorzystać absurdy firm dla swoich korzyści. Poniżej przedstawiam moje notatki z najciekawszych fragmentów tej książki oraz idealną firmę zaproponowaną przez autora.
Racjonalność
W większości nie jesteśmy racjonalni. Podejmujemy jakąś decyzję pod wpływem emocji, intuicji i przeczuć, a dopiero później tworzymy dla niej racjonalne wytłumaczenie. Tak samo postępujemy w kontekście naszych przekonań. Mamy je prawie na każdy temat. Konsumując nową treść na ten temat, utwierdzamy się we własnym przekonaniu, gdy znajdujemy argumenty potwierdzające nasze przekonanie. Argumenty podważające traktujemy jako błędy, kłamstwa lub udajemy, że w ogóle nie istnieją. Bardzo ciężko jest zmienić nasze przekonania, ponieważ nie jesteśmy racjonalni. Bardzo łatwo nami manipulować, ponieważ decydujemy na podstawie uczuć. Nie ma sensu oczekiwać, że inni są racjonalni, skoro sami też nie jesteśmy. Wszyscy jesteśmy idiotami. Pamiętajmy o tym na każdym kroku.
Awansowanie
Kiedyś w awansowaniu ludzi popularna była zasada Petera: Awansowani są zdolni fachowcy, aż do wprowadzenia ich na poziom niekompetencji.
Obecnie stosowana jest zasada Dilberta: Najgorsi pracownicy są regularnie awansowani tam, gdzie mogą spowodować najmniej szkód, to znaczy — do dyrekcji. Wartościowi pracownicy zostają na najniższych szczeblach, ponieważ tam są najbardziej potrzebni.
Iluzje
W celu uszczęśliwienia ludzi wystarczy dać im iluzję, że podejmują decyzję i biorą w tym udział. Jest to podstawą demokracji.
Adaptacja do zmian
Świat pędzi coraz szybciej i zmienia się coraz szybciej. Musimy się do niego ciągle przystosowywać. Jest to trudne i męczące. Możemy trochę odwrócić ten stan rzeczy i samemu wprowadzać zmiany. Stańmy się zmieniaczem świata. Tym sposobem świat, nasza konkurencja, otoczenie będzie się musiało przystosować do zmian, które my wprowadziliśmy. Nam będzie łatwo się przystosować, bo znamy dokładnie, na czym polega zmiana i wprowadzamy ją w momencie, gdy jesteśmy na nią przygotowani.
Eksperyment — ciągłe przerywanie
Pracujemy i żyjemy w środowisku, w którym mamy pełno zakłóceń. Co chwilę odzywa się nasz telefon, bo przychodzi SMS, powiadomienie z FB, Instagrama, Twittera. My sami, zamiast skupić się na pracy, zagadujemy współpracowników, sprawdzamy co chwila skrzynkę z e-mailami i masę innych rzeczy. Nasze wnuki nie uwierzą, że nasza praca mogła tak wyglądać. Pomyślą sobie, że ktoś eksperymentował na ludziach, na nas.
Nowy model firmy doskonałej: WO5
Scott Adams przez całą książkę narzeka na obecne firmy. Na szczęście, w ostatnim rozdziale przedstawia model firmy doskonałej.
Cel firmy
Celem firmy jest osiągnięcie maksymalnej wydajności pracowników. Najlepsze produkty są zazwyczaj dziełem najwydajniejszych pracowników i zespołów.
Kultura firmy
Kultura firmy zorientowana jest na maksymalną efektowność. Pracownicy skupieni są na byciu świeżym, wypoczętym, szczęśliwym i efektywnym. Nie mogą być związani ograniczeniami. Należy wyznaczyć im cel oraz dać ogromną swobodę do jego realizacji.
Sprawy pierwszorzędne
Wszyscy w firmie wiedzą, co ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia sukcesu. Wszyscy znają dobrze priorytety i na nich się skupiają. Sprawy drugorzędne są ucinane i minimalizowane. Należy skupić się na sprawach zasadniczych (ludzie i produkty): zwiększać wydajność pracowników oraz atrakcyjność produktów.
WO5 – Wyjście o 5
Nazwa firmy — Wyjście o 5 – jest elementem kultury. Wszyscy muszą dobrze wykonywać swoje obowiązki. Jeżeli robią to do 17:00, to traktowane jest to jako wzorowe zachowanie. Osoby robiące nadgodziny uważane są za niekompetentne, ponieważ do wykonania swoich obowiązków potrzebują więcej czasu, niż powinni. Są oni nieproduktywni. Firma proponuję zmniejszanie czasu poświęcanego pracy, przy zachowaniu tej samej produktywności.
Podstawowe założenia WO5
Firma WO5 opiera się na zasadach:
- Szczęśliwy pracownik jest wydajniejszy i bardziej twórczy niż nieszczęśliwy.
- Firma nie jest w stanie w nieskończoność uszczęśliwiać pracowników. Więcej szczęścia mogą oni znaleźć poza firmą.
- Przeciętny pracownik jest w stanie być skupionym i produktywnym intelektualnie tylko kilka godzin.
- Pracownicy wiedzą, w jaki sposób skondensować pracę, aby zmieścić się w ograniczonym czasie.
- W nagrodę za zwiększenie produktywności pracownicy mogą wcześniej wyjść z pracy.
- Łatwiej jest wpłynąć negatywnie na poczucie szczęścia pracowników i ich kreatywność, niż pozytywnie, dlatego lepiej nie starać się na to wpływać (nie narzucać odgórnie zespołów jakości, kół kreatywności, etc.).
Zadania kierownika
- Usuwać złych pracowników.
- Zapewniać codzienną naukę wszystkich pracowników.
- Pobudzać chęć rozwoju.
- Uczyć pracowników efektywności.
Usuwać złych pracowników
Kierownik powinien usuwać pracowników wysysających siły: obijających się, aroganckich, niepracujących zespołowo, obrzydzających pracę, narzekających, leniwych, niechcących się rozwijać, wstrzymujących rozwój.
Zapewniać codzienną naukę wszystkich pracowników
Kierownik powinien sprawiać, że codziennie wszyscy pracownicy będą się uczyli czegoś nowego. Idealnie, gdyby pracownicy uczyli się czegoś przydatnego w pracy, ale najważniejsze jest, aby codziennie się czegoś uczyli. Większa wiedza i bardziej wyćwiczony mózg sprawia, że pracownicy są efektywniejsi. Uczenie daje satysfakcję, dodaje energii oraz pewności siebie. Kierownik powinien:
- Popierać każdą prośbę o szkolenie.
- Dzielić się swoją wiedzą i zachęcać do tego innych.
- Rozbudowywać firmową biblioteczkę o książki, czasopisma branżowe, kursy, audiobooki, podcasty.
- Zapewniać swobodny dostęp do najlepszego oprogramowania i internetu.
- Popierać eksperymentowanie i popełnianie błędów (o ile błąd nie jest zbyt kosztowny), ponieważ ludzie najlepiej uczą się na własnych błędach.
- Ustanowić uczenie się jako obowiązek każdego pracownika.
- Nagradzać naukę, rozwój oraz dzielenie się wiedzą.
Pobudzać chęć rozwoju
Kierownik powinien budować środowisko ciągłej ciekawości oraz chęci zdobywania wiedzy na wszystkich poziomach (nawet drobnych).
Uczyć pracowników efektywności
Kierownik powinien uczyć bycia efektywnym, dawać przykład oraz wzmacniać pozytywne postawy, np.:
- Planować pracę twórczą rano, a rutynową później (w tym spotkania).
- Podważać zasadność każdego ze spotkań.
- Robić tylko krótkie spotkania.
- Nagradzać klarowność i zwięzłość.
- Ucinać miałkie pomysły i niezwiązane z działaniami istotnymi dla firmy.
- Sprawnie załatwiać drobne sprawy.
Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:
- My robimy to inaczej! Opowieść o tym, jak organizacje powstają i upadają, by móc odrodzić się na nowo – J. Kotter, H. Rathgeber
- Zostań Drapieżnikiem — R. Mazur, M. Osman
- Od dobrego do wielkiego – J. Collins
- Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko – Tom Phillips
- Filozofia kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie — Maurer R.
- Od celu do wyniku. Siła mechanizmów katalitycznych w biznesie — J. Collins
- Praktyczne metody osiągania sukcesów. Potęga myśli — M. R. Kopmeyer
- Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość Małych firm upada i jak temu zaradzić – Michael E. Gerber
- Myśl i bogać się. Orientacja na cel — Greg S. Reid
- Dekalog szczęścia. Jak nie dać się udawanej radości, ale też nie wpaść w czarną rozpacz — w rozmowach z Beatą Pawłowicz
- Kreowanie Globalnej Marki. Magia Harry’ego Pottera — Stephen Brown
- Twoja wolność finansowa. Poprzez Marketing przez sieć — Andre Blanchard
- Prosta droga do sukcesu — Rafał Motriuk
- Eutyfron. Obrona. Kriton. — Platon
- Listy — Platon
- Starbucks. Sztuka wyciągania wniosków z porażek, czyli rewolucyjny przepis Schultza na wielki sukces — Howard Schultz z Joanne Gordon
- Zasada Dilberta. Szefowie, zebrania, fanaberie dyrekcji i inne plagi widziane z biurowej zagródki — Scott Adams
- Bądź kreatywny i pomysłowy — Barrie Hawkins
- Ludzie przeciwko ludziom — Jacek Santorski
- Emerytura nie jest Ci potrzebna, czyli jak kilka Twoich decyzji może spowodować, że zgromadzisz majątek i szybciej osiągniesz wolność finansową — Jacek Borowiak
- Laptopowy milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci — Mark Anastasi
- 4 godziny, by zostać mistrzem, nie tylko w kuchni — Timothy Ferriss
- Testy A/B. Od kliknięcia do klienta — Dan Siroker i Pete Koomen
- Sapiens. Od zwierząt do bogów — Yuval Noah Harari
- Niezwykłe historie zwykłych ludzi. Sekrety ich sukcesu — Alfred J. Palla
- Gotowi na start. Jak sprawdzić pomysł na biznes, żeby nie stracić czasu i pieniędzy — Pat Flynn
- Skuteczny e-mail marketing. Dowiedz się, jak skutecznie tworzyć wiadomości i sprzedawać e-mailem — Artur Maciorowski
- Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google — Galloway Scott
- Biznes, czyli sztuka budowania relacji — Miłosz Brzeziński
- Życiologia, czyli o mądrym zarządzaniu czasem — Miłosz Brzeziński
- Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji — Thich Nhat Hanh
- Umysł miliardera. 20 zasad bogactwa i sukcesu najbogatszych ludzi świata — Rafael Badziag
- Rework — Jason Fried, David Heinemeier Hansson
- Jak zdobyć bogactwo. Najważniejsze nauki jednego z najbogatszych brytyjskich przedsiębiorców — Felix Dennis
- Jak zarobić duże pieniądze. 88 sposobów na bogactwo i sukces — Felix Dennis
- Zdobywanie fortuny. Praktyczne metody osiągania sukcesów — M. R. Kopmeyer
- Miliarderzy. Kariery najbogatszych ludzi świata przedstawiają tajemnice swoich sukcesów — Charles-Albert Poissant, Christian Godefroy
- Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX — Ashlee Vance
- Finansowa forteca. Jak inwestować skutecznie i mieć święty spokój — Marcin Iwuć
- Specyfikacja na przykładach. Poznaj zwinne metody pracy i dostarczaj właściwe oprogramowanie — Gojko Adzic
- Oprogramowanie łatwe w utrzymaniu. Pisz kod podatny na przyszłe zmiany — Joost Visser
- Jak uczyć się efektywnie: metody i motywacja: praktyczny poradnik — Edwin A. Locke
- Wy wszyscy moi ja — Miłosz Brzeziński
- Jak odgracić dom — Dana K. White
- Doskonała kariera — Max Eggert – moje notatki
- Steve Jobs — Walter Isaacson – notatki z książki
- Jak uniknąć pomyłek — Robert E. Mittelstaedt, Jr.
- Głowa do liczb — dr Barbara Oakley
- Najbogatszy człowiek w Babilonie — George S. Clason
- Wielkie marzenia? Szimon Peres i jego książka
- 25 miniemerytur — Jakub B. Bączek
- Jakoś wkrótce — Kelly i Zach Weinersmithowie
- Wielcy z wyboru — Jim Collins, Morten T. Hansen
- Jak upadają giganci — Jim Collins – notatki
- Wizjonerskie organizacje — Jim Collins, Jerry I. Porras
- Współbieżność w języku C#. Receptury — Stephen Cleary
- Myślenie strategiczne — Harris Vincent
- Wszyscy kłamią… — Seth Stephens-Davidowitz
- W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich — Eric Berne
- Doskonała obsługa klienta — Ted Johns
- Bogaty albo biedny po prostu różni mentalnie — T. Harv Eker
- Unscripted Życie wolność przedsiębiorczość — MJ DeMarco
- Emo Sapiens Harmonia emocji i rozumu – Rafał Ohme
- Nieznane więzi natury — Peter Wohlleben
- Adaptywny kod. Zwinne programowanie wzorce projektowe i SOLID-ne zasady – Gary McLean Hall
- Wieczne opóźnienie Zarządzanie projektami IT — Marcin Dąbrowski
- Jak skutecznie współdziałać w miejscu pracy — Kevin Narramore
- Organizacja spotkań Praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu — Carol R. Anderson
- WikiLeaks od środka — Daniel Domscheit-Berg
- Niepowstrzymany rozwój Jak zmieniać firmę gdy zmienia się rynek — Chris Zook
- Postaw na swoim Praktyczne sposoby jak wywierać wpływ na innych — Nicole Soames
- Magia zmiany Przekrocz własne granice i osiągnij cel — Czarodziej Jakub
- Jak to ogarnąć? Praktyczny poradnik zarządzania szczęściem — Agnieszka Stefaniuk
- Gdzie rosną pieniądze Pierwszy poradnik o tym jak znaleźć pieniądze nie wychodząc z domu — Joanna Dymmel
- Unf*ck yourself Napraw się Mniej myśl więcej żyj — Gary John Bishop
- Stwórz jednorożca Od idei po startup wart miliony — Kubera Grzegorz
- Dowiedz się jak zarabiać online bez inwestycji — Łukasz Cichocki
- Zostań ultrasamoukiem Jak mistrzowsko opanować twarde umiejętności w zadziwiająco krótkim czasie — Scott Young
- Korposzczury Jak kultura korpo zrobiła z naszej pracy piekło — Dan Lyons
- Steve Jobs gdzie pada jabłko iPrzewodnik dla nowej generacji — Jay Elliot
- Wrzuć na luz jak poskromić i uspokoić swój umysł — Serge Marquis
- Wszystko zaczyna się w głowie: a kończy gdy nie działasz — Karolina Cwalina-Stępniak
- Zero Waste: śmieć mniej żyj lepiej — Amy Korst
- Liderzy jedzą na końcu — Simon Sinek
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul
- Gra bez końca — Simon Sinek
- Mój Ojciec Mój Przyjaciel — André Stern, Arno Stern
- Gospodarka nie-wiedzy — Krzysztof Jan Konsztowicz
- Genialny sprzedawca — Tony Buzan Richard Israel
- Ciągłe dostarczanie oprogramowania Kompletny przewodnik — Eberhard Wolff
- WOPR Życiu na ratunek — Dawid Góra
- Krótka historia czasu Od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur — Stephen Hawking
- O pszczołach i ludziach – Lotte Möller
- Jak umiejętnie sprzedawać i zwielokrotniać dochody — Bettger Frank
- Rio Anaconda – Wojciech Cejrowski
- Nie z miłości Mądrzy rodzice – silne dzieci — Jesper Juul – Książkowe wdrożenia
- Zamiast wychowania O sile relacji z dzieckiem — Jesper Juul
- Bóg i Stephen Hawking. Czyj to w końcu projekt? — John Lennox
- Rodzic jako przywódca stada. Pełne miłości przywództwo w rodzinie — Jesper Juul
Źródła
Obraz główny
Materiały
- Zasada Dilberta. Szefowie, zebrania, fanaberie dyrekcji i inne plagi widziane z biurowej zagródki — Scott Adams
Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.