przez Karol Bocian | 30 grudnia, 2021
Pytania z Kosmosu. Kim jesteśmy, skąd się wzięliśmy i dokąd zmierzamy

Przeczytałem ostatnio kolejną książkę: Pytania z Kosmosu. Kim jesteśmy, skąd się wzięliśmy i dokąd zmierzamy. W tym wpisie dzielę się informacjami, które w niej znalazłem. Polecam przeczytać tę książkę.

Notatki z książki: Pytania z Kosmosu. Kim jesteśmy, skąd się wzięliśmy i dokąd zmierzamy

Nowe odkrycia

Wszechświat rósł i zmieniał się wraz z nowymi odkryciami. Na początku znaliśmy tylko nasza najbliższą okolicę, a niebo uznawaliśmy za obraz — płaską przestrzeń, na której namalowane są gwiazdy. Potem określiliśmy, że Ziemia jest centrum wszechświata. Następnie, że Słońce jest w centrum wszechświata, a potem, że Droga Mleczna (nasza galaktyka). Nasz egoizm zawsze sugerował nam, że tam, gdzie jesteśmy my, jest centrum wszechświata. Rozmieszczenie Ziemi oraz galaktyk w kosmosie jest losowe. A dzisiaj już wiemy, że Ziemia jest gdzieś na obrzeżach wszechświata.

Nasz wszechświat urósł drastycznie na naszych oczach (poprzez nowe odkrycia, ale również jego ciągłe rozszerzanie się). Wszystko oddala się od siebie (nie do końca, za 5 miliardów lat nasza galaktyka zderzy się z inną galaktyką).

O rozszerzaniu wszechświata wiemy np. dzięki przesunięciu fal świetlnych ku czerwieni. Jest to efekt znany np. z fal dźwiękowych. Obiekt wydający dźwięki, np. karetka na sygnale, zbliżając się, ma słyszalne dźwięki w tonie wyższym, niż faktycznie, a jak już nas minie i oddala się, jest słyszalna w tonach niższych. Tak samo jest ze światłem. Obiekt emitujący światło i oddalający się od nas dostarczy nam światło przesunięte ku czerwieni.

Nasza rzeczywistość może być jeszcze większa. To tylko teoria, ale mówi ona, że może istnieć wiele wszechświatów!.

Znamy historię wszechświata od 10 do potęgi -35 (10-35) sekundy po Wielkim Wybuchu (to malutki ułamek sekundy!). Nie wiemy jeszcze, ile dokładnie lat ma wszechświat.

W historii ludzkości nie wszystkim podobało się, że naukowcy odkrywają nowe rzeczy, a przez to zmieniają obecne postrzeganie świata. Ci ludzie nierzadko w brutalny sposób spowalniali rozwój ludzkości, np. Galileusz stanął przed trybunałem inkwizycji.

Patrzenie w niebo jest zajęciem ludzi już od bardzo dawna. Naszym przodkom pomagało np. lepiej zdobywać jedzenie, ponieważ niebo pomagało im określać pory roku.

Promieniowanie

Wszystko, co ma temperaturę powyżej zera bezwzględnego, emituje promieniowanie elektromagnetyczne.

Ciemność

We wszechświecie jest dużo ciemnej materii i ciemnej energii. Nie wiemy, czym te rzeczy są. Wiemy jednak, że wpływają na wszechświat:

1. Ciemna materia przyciąga.
  2. Ciemna energia odpycha

O życiu

Liczne eksperymenty dowodzą, że w warunkach panujących u zarania dziejów mogło powstać życie, ponieważ powstają w tych warunkach aminokwasy. Aminokwasy odkrywane są również na meteorytach oraz w ogonach komet. Zatem, aminokwasy, z których może powstać życie, powstają w prymitywnych warunkach (nie tylko na Ziemi).

Wszystkie posty związane z książkowymi wdrożeniami:

Źródła

Obraz główny

• Praca własna

Materiały: książka Pytania z Kosmosu. Kim jesteśmy, skąd się wzięliśmy i dokąd zmierzamy

• Pytania z Kosmosu. Kim jesteśmy, skąd się wzięliśmy i dokąd zmierzamy — de Grasse Tyson Neil, Trefil James

Linki oznaczone (*) są linkami afiliacyjnymi. Jeżeli uważasz, że czerpiesz korzyści z mojej pracy, to kup coś korzystając z powyższego linku. Sprawi to, że dostanę prowizję z afiliacji.

Kategoria: Notatki z nauki

O Karol Bocian

Programowanie i świat agentów programowalnych, który poznał na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych, wciągnął go w przemysł IT. W trakcie swojej praktyki zawodowej Karol zrozumiał, że nie ważne co się robi i kim się jest, ale wiedza z zarządzania przydaje się wszędzie. Rozpoczął studia na kierunku Zarządzanie i Inżyniera Produkcji. W przypadku Karola zarządzanie to nie tylko teoria czy praca, ale prawie każdy element jego życia, to jego pasja.